Ministern: Ostlänken är ett måste

"Politiker ska fånga upp folkets vilja. Men alla kan inte få som de vill. Och därför kan Ostlänken inte gå genom den tunnel som Linköping önskade".

Foto:

Linköping2017-01-10 17:06

Det säger Anna Johansson, infrastrukturminister som på tisdagen invigde Transportforum på Konsert och kongress i Linköping. Transportforum är Nordens största årliga konferens där forskare och transportsektorns många aktörer möts för kunskapsutbyte och kontaktskapande.

I sitt inledningstal sa Anna Johansson, bland annat, att hållbarhet och hållbar transport inte enbart handlar om klimat och miljö utan minst lika mycket om nya jobb som måste skapas, ekonomiutveckling och socialt ansvar.

– Det kan ställas mycket högre miljö- och socialkrav vid upphandlingar och allt fler gör det. Det är ett sätt att få långtidsarbetslösa och nyanlända in på arbetsmarknaden. Lagstiftningen ger sådana möjligheter. Offentlig sektor ska inte gå bara på det lägsta priset vid upphandlingen, lägsta priset har ett högt pris och dåliga konsekvenser, säger Anna Johansson.

Politiker ska fånga upp folkets vilja men Linköping får inte sin tunnel. Hur går det ihop?

– Politiker måste också göra svåra prioriteringar och se helheten. Den tunneln i Linköping skulle innebära en så stor kostnad att det kanske inte alls skulle bli Ostlänken i Linköping. Vi måste väga in alla delar och ta hänsyn även till dem som inte hörs, som till exempel miljö.

Vad säger du till de kritiker som anser att regeringen borde satsa på det befintliga järnvägsnätet i stället?

– Vi måste göra både och. Det saknas redan nu kapacitet på flera delar av järnvägen och efterfrågan blir bara större. Vi måste öka kvaliteten på det befintliga och vi satsar mer pengar för underhåll under de kommande åren. Men vi måste också bygga Ostlänken.

Konferensen arrangeras sedan 1984 av VTI ( Statens väg- och transportforskningsinstitut), och hålls i Linköping varje år i januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om