– Man ska ha ett hjärta av sten för att inte förstå att det är jobbigt för den utsatta eleven att gå till skolan när någon som behandlat en illa finns där. Det finns skäl till att vi nu ser över lagstiftningen kring att flytta på den som har gjort fel, säger utbildningsminister Anna Ekström (S).
Fallet med eleven som lämnade Berzeliusskolan, efter att den pojke som knivhuggit honom för två år sen började äta i samma matsal, har de senaste veckorna skapat debatt mellan styrande partier i kommunen och oppositionen. Moderaterna har gett utbildningsförvaltningen uppdrag att ta fram rutiner för hur rektorer ska agera i svåra situationer, medan Socialdemokraterna beskyllt M för att inte agera mer kraftfullt. Därför initierade Elias Aguirre (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, ett digitalt möte med ministern på fredagen.
– Vi måste ta några steg framåt i hur vi hanterar de här frågorna på skolorna, både lokalt och nationellt, öppnar Aguirre samtalet med efter att utbildningsministern dykt upp på skärmen.
– Att vi inte lyckas skapa trygghet för den person som är drabbad är ett misslyckande, fortsätter han.
I spåren av uppmärksamheten kring fallet på Berzan har det pekats på att skollagen är otydlig och att rektorer behöver mer stöd för att tolka och tillämpa den. Anna Ekström får i sin roll inte tycka till om enskilda fall, men hon vill skärpa lagstiftningen när det kommer till möjligheten att vid behov stänga av och omplacera elever.
– Rektorer ska inte behöva sitta och tolka lagen och tycka att det här är svårt. De måste känna samhällets stöd och inte behöva vara oroliga för konsekvenser för egen del. Dessa åtgärder borde vara lättare att ta till och kunna gå fort – det är nåt som jag tycker lyser igenom i fallet på Berzan, att när det har gått en viss tid så blir det svårare att ta i frågan. Ett brottsoffer måste få det stöd de behöver från rektor och lärare.
Sara Skagerström, rektor på Nygårdsskolan i Skäggetorp och ordförande i skolledarförbundet, tycker att lagstiftningen finns där, men att stödet att följa den saknas.
– I Skäggetorp där jag arbetar använder vi den kanske mer än på andra ställen och kunskapen hos rektorer är säkert varierande beroende på hur ofta man ställs inför beslut. Jag ser att det är ett problem att man inte vågar följa lagen med risk att få Skolinspektionen eller arga, hotfulla föräldrar på sig. Vi måste göra som det står, men sen kan man bli osäker och rädd för konsekvenserna.
Rädslan är något som utbildningsministern reagerar på.
– En rektor måste känna styrka i att våga ta beslut om att vidta åtgärder när det handlar om att trygga skolmiljön. Där har huvudmannen för en skola ett jätteviktigt jobb.
Frågan om skärpt lagstiftning för bland annat avstängning och omplacering av elever är en punkt i januariavtalet som regeringen, C och L arbetat med sen början av året. Utredaren ska presentera förslag för Anna Ekström i december och förhoppningen är att en ny nationell plan för trygghet och studiero i skolan ska vara klar i början av 2021.
Det här är inga nya situationer som kan uppstå i skolan, varför har ni inte agerat tidigare?
– Vi har ju en lagstiftning redan som ger rektorn rätt att agera, men min bedömning är att den inte varit tillräcklig och det är därför vi gick till val på just denna fråga.