Miljonsatsning för att få storstjärnor till Linköping

Nu ska de riktigt stora stjärnorna komma till Linköping. Kommunen satsar sju miljoner kronor per år på sin satsning för att lyfta stadens event- och besöksnäring.

Kommunalrådet Jakob Björneke (S) vill ha stora event till Linköping.

Kommunalrådet Jakob Björneke (S) vill ha stora event till Linköping.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2015-10-30 09:00

Statistiken pekar klart uppåt. För tio år sedan hade Linköping 288 000 övernattningar på ett år, på hotell och vandrarhem. Förra året var siffran 430 000. I jämförelse med jämnstora kommuner har Linköping gått i kapp och förbi Norrköping och Örebro, men ligger fortfarande en bra bit efter Jönköping och Uppsala.

Som en del av kommunens höjda ambitioner satsar man nu sju miljoner kronor extra per år från och med 2016. Pengarna går till det nybildade bolaget Visit Linköping & Co – en sammanslagning av Arenabolaget och Visit Linköping – med ansvar för all besöksnäring i kommunen. Målet är att få fler stora idrottsmästerskap, stora konferenser och möten inom näringsliv, myndigheter och organisationer samt för event och konserter.

– Vi vill få stora event med nationell och internationell lyskraft, säger Jakob Björneke (S), ansvarigt kommunalråd.

Han ger exempel som SM, NM, EM eller VM, stora innovationsevent eller riktigt stora artister till nya Linköping Arena.

Nya Visit Linköping och Co ska hädanefter vara den enda vägen in, för att på så sätt förenkla tillståndshantering och kunna vara ett bollplank och aktivt stöd för hela besöksnäringen.

I förlängningen tänker sig kommunen att satsningen ska ge fler jobb i kommunen. Inte minst bland ungdomar och utlandsfödda, som är klart överrepresenterade inom just besöksnäringen. Jakob Björneke ser också att behovet av spetskompetens får lättare att tillgodoses genom satsningen.

– Är vi en stad där det händer mycket blir vi en intressant stad. Och det är förstås bra för dem som bor här också. Vi vill ha fler mötesplatser, och få en stolthet och gemensam identitet.

Flera delmål finns i kommunens nya eventstrategi. Omsättningen ska fördubblas till 2020, och 2030 ska kommunen vara Sveriges tredje största eventstad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!