Miljoner riktas mot särbegåvade elever: "Behovet finns"

Linköpings kommuns skolor ska, genom mentorer och särskilda mötesplatser, bli bättre på att stötta särbegåvade elever. "Det är ett obeprövat koncept", konstaterar Erik Östman (M).

Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, meddelar att kommunen har ingått ett nytt partnerskap för att förbättra sitt arbete med särbegåvade elever.

Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, meddelar att kommunen har ingått ett nytt partnerskap för att förbättra sitt arbete med särbegåvade elever.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-12-17 17:00

Som ordförande i barn- och ungdomsnämnden var han under torsdagen med och beslutade om att ingå ett nytt partnerskap med den ideella föreningen Mentorskap för särbegåvade (MFS). Från och med årsskiftet är tanken att föreningen, två gånger i månaden, ska arrangera en mötesplats där särbegåvade elever i kommunen kan träffa varandra men också mentorer i form av forskare, universitetsstudenter och andra experter. 

Kommunen bistår med 92 000 kronor under 2022 medan föreningen finansierar projektet med dubbelt så mycket.

undefined
"De har aldrig riktig getts chansen i svensk skola", säger Erik Östman om de särbegåvade eleverna. Nu ska de stimuleras och stöttas av forskare, experter och studenter.

– Det här är en grupp elever som aldrig riktigt har fått chansen i svensk skola och vi vill bygga upp en fungerande struktur för dem. Vi såg redan efter valet att det här var något vi behövde arbeta med, förklarar Östman.

– Vi har satsat tre miljoner kronor på det här arbetet i år och nästa år där det mesta går till kompetensutveckling inom våra egna verksamheter, fyller han i.

undefined
Kommunen kommer inte att på egen hand göra något urval bland Linköpings elever utan skolorna kommer istället att hänvisa vårdnadshavare och deras barn, som anses ha ett behov, till de nya mötesplatserna.

Enligt Östman kan ungefär en av 20 elever i Sverige anses vara särbegåvad.

– Vi tror definitivt att behovet finns i Linköping, säger han och fortsätter:

– Att särskilja en särbegåvad elev är inte lätt alla gånger, de utmärks av att ha en förmåga i ett eller flera ämnen som är långt utöver det vanliga, och vi kommer inte att genomföra några urval eller liknande. De här mötesplatserna är främst tänkta som en arena dit lärare kan hänvisa vårdnadshavare och deras barn – som ett komplement till ordinarie verksamhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!