Ja, ni läste rätt, när Östgötatrafikens 67 expressbussar går över till HVO-bränsle kommer det innebära flera tusen ton mindre i koldioxidutsläpp.
– Räknat på vår totala bränsleförbrukning 2014, för hela vår vagnpark, så blir det 5 400 ton mindre koldioxid ut på ett år, säger Anett Engelhoffer, platschef på Stångåbuss, en av Östgötatrafikens största entreprenörer.
HVO (Hydrogenated vegetable oil), ett förnyelsebart bränsle gjort på slaktavfall och raps, minskar utsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossilt diesel. Bara biogas är snällare mot miljön.
Östgötatrafikens tätortstrafik i Linköping, Norrköping och Motala körs redan på biogas. Nu tas steg två då länets 67 expressbussar går över till HVO.
– Sedan återstår bara ett steg när vi i juni 2016, när vi skriver nya avtal med våra entreprenörer, ställer krav på förnyelsebara bränslen även på landsbygdstrafiken. Då drivs alla bussar i vår kollektivtrafik på förnyelsebara drivmedel, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
HVO tillverkas av Neste Oil i Finland, varifrån det skeppas till Södertälje och sedan vidare till Östergötland.
– Tidigare har HVO tillverkats av palmolja, och det har vi inte velat ha i Sverige. När de nu hittat en annan råvarubas, med slaktavfall och raps, så kändes det helt rätt för oss, säger Eva Skagerström, miljö- och samhällsstrateg på Östgötatrafiken.
Hans Bäck, vd för Stångåbuss, ser nu hur företagets alla 97 fordon, går över till det nya bränslet.
– Fördelen med HVO är att man inte behöver göra några ombyggnationer av fordonen. Egenskaperna på bränslet är lika vanlig diesel.