– Det var fyra studenter från Linköpings universitet som fick ett spännande sommarjobb: de skulle göra underhåll på Barsebäck. Och för att kunna vara nära kunden och hela tiden vara tillgängliga slog de upp ett tält utanför kärnkraftverket.
Så gick det till när IFS blev till, berättar nordiska dotterbolagets vd Ann-Kristin Sander.
Idag är företaget en gigant inom affärssystemsutveckling med verksamhet i drygt 50 länder och runt 5 500 anställda. Huvudkontoret ligger visserligen kvar i Linköping, men det mesta verksamhetensker idag på andra platser. Som nordenchef reser Ann-Kristin Sander mest runt i grannländerna. Men den här dagen har vi lyckats fånga henne på plats i Mjärdevi.
Varför är huvudkontoret kvar i Linköping?
– IFS grundades i Linköping och har alltid varit ett svenskt bolag därav ligger huvudkontoret av tradition kvar i Linköping. Vi är stolta över vårt arv.
Snart har Sander jobbat på IFS i 13 år, och känner att hon har hittat hem till ett företag där alla hjälps åt och där nya idéer alltid välkomnas, även om de går emot konventionerna, säger hon.
Samtidigt kan man inte blunda för att ni gått från startup till multinationellt jättebolag, känns det som att ni tappat nåt på vägen?
– Det tror jag är en jättestor risk att man gör. Jag är övertygad om att man faktiskt behöver medvetet jobba med kulturen i bolaget. Att man hela tiden behöver påminna varandra och ser till att man värdesätter kulturen i allt man gör.
Det känns som något som är lättare sagt än gjort, att behålla en företagskultur.
– Där handlar det väldigt mycket om ledarskap och att det genomsyrar när det kommer in nya ledare. EQT är våra ägare nu, och har varit det i fem år. De har varit fantastiskt bra, och det är ju också ett svenskt bolag. Jag tror den nordiska kulturen genomsyras lite av det här också.
Vilka är de största utmaningarna du ser för företaget i framtiden?
– Vi har haft tvåsiffrig tillväxt de senaste fem åren, och tittar på att fortsätta det fem år till. Så vi behöver säkerställa att vi får med oss våra existerande kunder på en tillväxtresa, men också ta nya kunder. Så det jag fokuserar mycket på är vilka länder vi ska rikta in oss mot. I Norden ser jag mycket tillväxtpotential i Finland och Danmark.