Olyckan inträffade på onsdagskvällen när en man hittades medvetslös under vatten i bassägen på Tinnis. Enligt US är hans tillstånd livshotande och han vårdas på intensivvårdsavdelningen.
Hur kunde det ske?
– Olyckor inträffar och än vet vi faktiskt inte vad som hände. I övrigt vill jag inte kommentera detta av respekt för den skadade mannen och hans anhöriga, säger Martin Lind.
Har Medley brustit i ansvar på något sätt?
– Nej, det har vi inte. Personalen har agerat helt enligt regelboken. Nu är de naturligtvis oroliga och tänker mycket på den här personen och hans anhöriga.
Om, eller när det inträffar en olycka har Medley, enligt Martin Lind, en krisplan att agera utifrån. Personalen får också krisstöd. Så har också skett i det här fallet.
Enligt Lind så följer Medley Konsumentverkets vägledning för badanläggningar. Där står bland annat det ska finnas en säkerhetspolicy och att analyser som gäller säkerheten hela ska kartläggas och förbättras. Dessutom ska det finnas badvärdar på plats – förr kallades de badvakter – som ska ha goda livräddande kunskaper både i vatten och på land och se till att de trivselregler som finns på anläggningen ska följas.
– Vår personal är både väl utbildade och har stor kompetens. Trots det händer det olyckor, konstaterar han.
Har det som hänt gjort att ni tittar över era rutiner?
– Säkerhetsarbetet är ständigt pågående.
Vid olyckstillfället var flera badvärdar i tjänst.
Ni har gjort det ni ska?
– Absolut. Personalen har gjort precis det de ska, och det de har kunnat göra.
Trots alla säkerhets- och försiktighetsåtgärder så inträffar tillbud och incidenter. I Linköpings simhall – precis som i alla andra badanläggningar – så inträffar olyckor. Även om det, jämfört med antalet badande är väldigt få. Det säger Medleys presschef Hans Albrektsson.
Totalt har Medley runt 3,2 miljoner besök per år och cirka 400 000 av dessa sker i Linköpings simhall.