– Våra medlemmar kontaktar mig och undrar om det är sant. De undrar hur det ska bli, och vad som gäller om försäljningen går igenom. Vi har ännu inte fått veta någonting. Det finns ingen förhandlingsframställan om någon övergång, säger Jessica Karlsson, ombudsman för fackförbundet Handels och ansvarig för medlemmarna på Mediamarkt i Linköping och Norrköping.
Det var i helgen som nyheten fick stor spridning. Norska expert uppgavs vara köpare och skulle ta över med varumärket Power som man har i Norge, Danmark och Finland. Men uppgifterna tillbakavisades snabbt av Mediamarkts Sverige-vd – Per Kaufmann – citeras i flera medier där han i ett internt mejl där han säger om ett avtal skulle ha skrivits på så skulle han ha vetat det. Han medger också att diskussioner och förhandlingar har pågått, men att det aldrig har givit något resultat.
När vi kontaktar Mediamarkts talesperson på den tyska kommunikationsbyrån Media-Saturn vill han inte framstå med sitt namn, men säger han så här:
– Ända sedan vi kom in på den svenska marknaden 2006, har det funnits rykten om vår framtid här. Genom åren har ekonomin förbättrats och av den anledningen skulle det vara en överraskning om ryktena slutade. För övrigt kommenterar vi inte marknadsspekulationer eller rykten.
Och så här säger Experts talesperson i Norge, Anders Nilsen:
– Jag har läst artiklarna om detta men har ingen mer information. Om vi hade signerat ett avtal hade jag garanterat känt till det.
Och på fackförbundet konstaterar man att det det vid ett uppköp skulle bli en diskussion om övergångsregler enlgt Lagen om anställningsskydd för de anställda. Men Jessica Karlsson uppger att medlemmarna inte utstrålar någon oro.
– Nej, jag har inte känt att de är oroliga. De vill främst ha mer information om en eventuell affär och så undrar de vad som gäller vid övergången, säger Jessica Karlsson.