På torsdagen inleddes en fullmatad Linköping game week med Liu game conference på Kollektivet på Ågatan.
I samband med det presenterades vinnare av Liu game awards, en tävling som funnits sedan 2010 där studenter får fyra veckor på sig att skapa ett eget spel.
Årets vinnare är Matyas Istvan Barocsai, en 24-åring från Vänersborg som läser till civilingenjör i datateknik, med master-profil "Säkra system", vid Liu.
– Jag har spelat mycket själv men aldrig gjort något spel tidigare. Jag har suttit så mycket med det här spelet. Men det är svårt att gissa vad utomstående ska tycka, säger en glad och överraskad vinnare som nu är 20 000 kronor samt en mängd data- och spelprylar rikare.
Vinnarspelet heter Lawnmower operator och är något så ovanligt som ett spel om programmering.
– Det är ett pusselspel som går ut på att styra en självgående gräsklipparrobot genom att programmera den på rätt sätt. Min idé var att lära ut programmering på ett grundläggande sätt. Det finns telefoner och datorer överallt men det är få som vet hur de och programmering fungerar, säger Matyas Istvan Barocsai.
Någon firande i The Crypt efter segern blev det dock inte.
– Nej, jag ska hem och baka bröd. Jag har en deg på jäsning.
Under kvällen delades också för andra gången Ericssons pris till Outstanding game studio ut. Där segrade i år Linköpingsbaserade Pugstorm vars spel Core keeper skördat stora framgångar och har sålts i en miljon exemplar världen över.