Matleverans i kyrklig regi och med kommunal välsignelse

Kräftost, bananer, mjölk och en mjuk diskborste, och så lite kalv i tomatsås till katten. På ICA-signalen ångar Annika Appel och Erik Ganestål fram mellan hyllorna. Snabbt och effektivt plockar de ihop varor och lägger i kundvagnens uppställda korgar. Varorna på listan i handen blir färre och färre.

Hmmmm, ibland är det lite oklart vad kunden önskar. För att undvika att det blir fel ringer Erik Ganeståhl och reder ut begreppen.

Hmmmm, ibland är det lite oklart vad kunden önskar. För att undvika att det blir fel ringer Erik Ganeståhl och reder ut begreppen.

Foto: Annika Ekstedt

Linköping2020-06-16 20:30

De kunde vara vilka kunder som helst, men de är Svenska kyrkan personifierad skulle man kunna säga. Sedan tidig vår är det de, tillsammans med flera andra kolleger inom pastoratet, som är Mathjälpen. En service från kyrkan för människor som är 70+ eller tillhör någon riskgrupp. Varje dag är det telefontid och människor som inte själva kan handla ringer och lämnar inköpslistor.

– Vi har sagt att det inte ska röra sig om storhandling, men maten ska kunna räcka i en vecka. Å andra sidan försöker vi vara så flexibla och tillmötesgående det bara går, utifrån vad som är möjligt, säger Anna Ramén, ansvarig diakon inom pastoratet.

undefined
Erik Ganeståhl och Annika Appel på väg för att handla åt de äldre som inte kan göra det själva nu i coronatider.

När kyrkan ställde frågan till kommunen, frivilligorganisationer och andra kyrkor var det ingen som kunde ta på sig ansvaret för att samordna det hela. Då fick kyrkan göra det.

– Men i sommar kommer flera frivilliga från olika organisationer att hjälpa till med Mathjälpen, berättar Anna Ramén.

Att dra igång Mathjälpen var aningen svårare än vad Anna Ramén, ansvarig diakon i domkyrkopastoratet, och någon annan hade trott. De flesta matbutiker som fick frågan kunde inte hjälpa, eftersom de inte hade möjlighet att fakturera privatpersoner. 

Förutsättningen för Mathjälpen har varit att personalen ska slippa att hantera kontanter, Swish eller kort. Så hur skulle det bli?

– Vi fick hjälp från ICA. Både Maxi och Signalen i Ekholmen har varit så fantastiskt hjälpsamma. De fixade allt administrativt och kom med en betalningslösning på faktura. Så det är hos dom vi handlar nu, säger Anna Ramén.

Till att börja med fick de också sponsorhjälp från OK Q8 i form av bilar och bensin. När det samarbetet avslutades vände sig pastoratet till Linköpings kommun. Ordförande i äldrenämnden Liselotte Fager (KD) tog ett snabbt ordförandebeslut om att säga ja och nu är det kommunen som sponsrar fyra bilar och drivmedel till dem.

– Jag tycker absolut att kommunen ska vara lyhörd när man får en utsträckt hand från civilsamhället, sa Liselotte Fager när beslutet togs i slutet av maj.

Nyligen fick Mathjälpen också ta emot årets Vitsippepris som årligen delas ut av KD i Linköping. 

undefined
Full fart i butiken. Två inköpslistor var har Erik Ganeståhl och Annika Appel att hålla reda på.

Den här aktuella dagen är det pensionärer i Ekholmen och Kvinneby som ska få matkasse levererad.

Efter en kort genomgång vid 13-tiden i pastoratets lokaler har Annika Appel och Erik Ganeståhl fått sina inköpslistor och styr stegen mot bilen som står parkerad framför församlingshemmet. Fyra personer ska få sin matleverans i dag. 

I vanliga fall är Annika församlingspedagog och Erik är köksföreståndare för köket i församlingshemmet.

– Köket blev klart precis när coronan slog till, berättar han. 

Annika har fortfarande delar av sitt uppdrag som församlingspedagog kvar eftersom hon arbetar med barn och unga. Men Erik kör Mathjälpen hela veckan.

undefined
Överstrykningspennan kommer väl till pass i butiken. Det är många varor som Annika Appel ska ha koll på.

I butiken är de effektiva. Listorna är ibland väldigt specifika och Annika ägnar en god stund åt att hitta 1,2 kilo Edamer som ska kosta 39.90. Till slut hittar hon rätt ost och rätt mängd, men priset är högre. 

– Jag tar den ändå och får säga det till kunden, bestämmer hon raskt.

Efter mindre än en timma är de klara och styr mot kassan. Där får de hjälp av personal som noggrant och tålmodigt fyller i det som ska fyllas i.

– Är det mycket folk brukar de öppna en kassa för bara oss, annars kan det bli lång väntetid för andra kunder, konstaterar Erik som pratar och skojar med kassapersonalen.

undefined
Hmmmm, ibland är det lite oklart vad kunden önskar. För att undvika att det blir fel ringer Erik Ganeståhl och reder ut begreppen.

Kassarna packas och märks. Faktura och kvitton kollas och läggs i rätt kasse med varor. Kassarna lastas in i bilen.

Första kund är Edit Äng. Erik ställer påsen utanför hennes dörr. Backar flera meter efter att han ringt på dörren.

Edit ser glad ut när hon öppnar och säger att hon tycker att Mathjälpen är en fantastisk service. 

Hon har använt sig av Mathjälpen i princip sedan starten och hon har fått träffa många olika människor.

– Jag är präst och har arbetat här, så jag trodde nog att jag kände de flesta i pastoratet, men det gjorde jag inte.

undefined
Edit Äng är så glad över den service som Mathjälpen erbjuder. Själv håller hon avstånd, både inomhus och utomhus.

För henne är det självklart att hålla distansen till andra människor.

– Jag har ett ansvar, inte bara för mig själv utan också för andra, säger hon.

Barn och barnbarn bor inte i närheten, så Mathjälpen hjälper henne mycket. Att hon inte besöker matbutiken innebär dock inte att hon sitter inne i lägenheten hela dagarna. Tvärtom, säger hon. Hon promenerar varje dag och sitter ofta på sin fina balkong. Dessutom spelar hon boule. 

– Då håller vi distansen så det är okey. Jag ska faktiskt ut och träna nu när ni har varit här. Vi har match i morgon, säger hon. 

undefined
Något har blivit lite fel med Sven Olov Linges inköpslista. Erik Ganeståhl och Annika Appel reder ut vad som har hänt.

Färden går vidare i området. Kassar levereras. Sist ska Sven Olov Linge och hans fru Inga Kari få sin kasse.

Sven Olov har munskydd när han öppnar dörren, men när han ser att alla står på behörigt avstånd så tar han bort det.

– Vi är gamla och har underliggande sjukdomar båda två, säger han och ropar inåt lägenhet att hans fru Inga Kari ska komma och hälsa.

Trots att de sitter i karantän och trots att de inte kan träffa barn och barnbarn, verkar de hålla humöret uppe. Sven-Olov berättar glatt att han och hans kära hustru ska fira bröllopsdag 18 juli. Då är det 65 år sedan det unga paret Linge fick varandra i Östra Eneby kyrka.

– Men nåt vidare kalas blir det ju inte nu. Ingen kan komma, konstaterar han krasst och tillägger:

– Coronan bestämmer allt. 

Sedan tittar han på kassen och säger:

– Är det bara en kasse? Jag hade ju beställt 19 varor.

Något har gått lite på tok med Sven Olovs beställning. Halva listan verkar inte ha kommit med. Annika ringer och försöker reda ut vad som hänt och lovar att Sven Olov kan ringa nästa dag och så får man komma med en ny kasse.

– Normalt levererar vi bara en gång i veckan, men här har det blivit något fel så då ordnar vi det, säger hon.

Lite drygt två timmar efter att de startade styr de tillbaka mot pastoratets lokaler på Ågatan.

Bortsett från missödet med den bortkomna beställningen så har det gått bra. I morgon väntar en ny tur 

Att Mathjälpen är uppskattat det har de förstått. Fler än en kund uttrycker önskemål om att de ska fortsätta även efter att faran med corona är över.

Men så bra blir det inte. När kyrkans personal är tillbaka på sina ordinarie jobb – när det nu blir – och riskgruppen slutar vara riskgrupp tar vardagen vid. Då får alla ordna med sitt dagliga bröd på egen hand.

Mathjälpen i Linköping

För alla personer i riskgrupp som behöver inköpshjälp.

Telefontid varje dag mellan 09 -12. Olika telefonnummer, beroende på vilken församling man tillhör. Information om detta finns på https://www.svenskakyrkan.se/linkoping/mathjalpen

En gång i veckan levereras matkassen. 

All betalning sker via faktura och de butiker som är anslutna till Mathjälpen är Ica Maxi och Ica Signalen. 

Mathjälpen organiseras av Linköpings domkyrkopastorat och Linköpings kommun sponsrar med fyra bilar och drivmedel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!