Linköpings kommun har inga egna snöplogar. Snöröjningen sköts i stället av privata företag på 5–7 år långa kontrakt. För närvarande är det Terranor och Thormans som kör i staden och Centric som har hand om landsbygdsdistrikten.
Snöröjarna har strikta kriterier att gå efter. I centrala staden ska arbetena påbörjas när snötäcket är 3 centimeter tjockt och vara klart efter 6 timmar. På huvudvägnät, gångbanor och cykelvägar gäller 3 centimeter och 8 timmar, på lokalgator 5 centimeter och 24 timmar, på lokalvägnätet 7 centimeter och 24 timmar. Huvudcykelstråk sopsaltas vid 1 cm snö, med 3 timmar som tidsgräns.
Kommunen har koll på att kriterierna följs.
– Vi har gps:er på fordonen, så vi vet när de rullar ut och när de är i mål. Överlag skulle jag säga att entreprenörerna sköter det här bra, säger Carl Eriksson, driftingenjör på kommunen med ansvar för vägunderhåll.
Men många Linköpingsbor är av motsatt åsikt. Efter det ymniga snöfallet i december kontaktade över 100 personer kommunen för att klaga.
– Den gången hade några gator missats helt. Men oftast handlar det om att snöröjarna inte hunnit till gatan som man bor på. De har ju rätt många timmar på sig, säger Carl Eriksson.
Är inte tidsgränsen för generöst satt, i så fall?
– Linköping har samma kriterier som de flesta andra kommuner, eller bättre på flera punkter. Halverar vi tiden behövs det dubbelt så många traktorer och dubbelt så många förare, vilket skulle bli väldigt dyrt. Snöröjningen har de senaste vintrarna kostat mellan 12 och 17 miljoner kronor om året. En riktigt snörik vinter kan det bli mer.
Det påstås ibland att snöröjarna väntar med att ploga till efter midnatt för att det ger bättre betalt..?
– Det är ju ofta bäst att köra på natten när det inte är så mycket trafik. Kommunen betalar en grundsumma för att de har jourberedskap och så betalar vi per pådrag, men det är samma ersättning oavsett tid på dygnet, säger Carl Eriksson.
Om ett företag inte klarar kriterierna har kommunen möjlighet att kräva vite, men det är ovanligt.
– Vi satsar i första hand på dialog om vi ser brister. Ofta finns det en förklaring – sjuka förare eller fordon som gått sönder. Ibland kan man ha valt att vänta lite, till exempel om SMHI har sagt att det ska sluta snöa om en timme.