Märkte crêpes med fel sista-datum

Crêpes som säljs på Hemköp City får fel hållbarhetsdatum. Det påpekar miljökontoret som har gjort en inspektion i butiken. Nu görs en internrevision i butiken.

LINKÖPING2015-11-24 20:00

"Produkter som packas om och säljs över disk märks med hållbarhet som är längre än tillverkarens märkningsuppgift", skriver miljökontoret i sin inspektionsrapport.

Till de produkterna hör färska crêpes som säljs i delikatessdisken. De paketeras i tråg som efter vägning förses med en etikett. Det är datumet på den här etiketten som på Hemköp City ger produkten längre hållbarhet än de hade från början.

Hemköp City har vidarebefordrat anmärkningarna till Hemköp centralt.

– Det är de som har de här rutinerna, förklarar färskvaruchef Maria Ågebrant.

– Vi packar inte om någonting här i butiken, det stämmer inte. Det är information till kunden om hur länge produkten håller sig när förpackningen är öppnad som står på etiketten. Vågrutinerna är de som vi får från den centrala Hemköpskedjan.

"Butiken har brustit"

Hemköpskedjan uppger dock att huvudregeln är att produkter vid delidisken aldrig får ges längre hållbarhet än de hade från början.

– Det är butiken som huvudansvaret, säger Maria Nobel som är kommunikationschef på Hemköpskedja AB.

– I det här fallet har butiken brustit i sina rutiner eftersom de har märkt produkten med för långt framflyttat datum pga av fel information i vågetiketten.

Det är dock viktigt att påpeka att butiken inte har sålt några gamla crêpes, understryker Maria Nobel.

– Från centralt håll har vi också ansvar för att göra det enkelt för butikerna att kunna göra rätt. Som det ser ut i dag kan det vara svårjobbat för butikerna med de centrala vågrutinerna.

Gör internrevision

Miljökontoret påpekar att rutinen omgående måste ändras.

– Vi ser givetvis allvarligt på det inträffade och beklagar att det finns kunder som har råkat ut för detta, säger Maria Nobel på Hemköpskedjan AB.

– Idag görs en internrevision i den aktuella butiken för att säkerställa att butiken följer våra rutiner och att man jobbar på rätt sätt. Vi vill också vara säkra på att det inte finns fler produkter där man gör fel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om