I augusti 2012 berättade den dåvarande regeringen att Ostlänken ska byggas, det är den nya järnvägen mellan Linköping och Järna. I somras tog Sverige ytterligare ett steg mot att bli ett järnvägsland. Då beslutade samma regering att det ska byggas långt mycket mer höghastighetsjärnväg. Den nytillträdda regeringen är inne på samma spår och därför ska Stockholm bindas samman med både Göteborg och Malmö.
Nu berättar utredaren HG Wessberg, som tillsattes av den förra regeringen, att det privata näringslivet ska vara med och betala. Tanken är att de som tjänar på att järnvägen byggs också ska betala.
– Om fastighetspriserna stiger blir det mer attraktivt att bygga, då blir det mer bostäder byggda. Då blir det mer kommersiell verksamhet i närheten av en station och det skapar ökad ekonomisk nytta som drar till sig människor, säger Wessberg till Sveriges Radio.
Kostnaden har beräknats till 140 miljarder kronor och hur stor del av dessa som ska belasta företagen har nu Wessberg drygt tre år på sig att utreda. Han ska vara klar siste december 2017.
En del av hans förhandlingar kommer att handla om var järnvägen ska gå. De kommuner som lovar att bygga flest bostäder kommer att få spåren dragna genom sin kommun. Målet är att det ska byggas 100 000 nya bostäder där järnvägen byggs.
HG Wessberg har tidigare förhandlat på samma sätt i Stockholm. Då fick de kommuner som lovade att bygga bostäder mer tunnelbanor.
– Vi är i situationen nu att vi åker runt och träffar kommuner, regioner, landsting och presenterar vårt uppdrag. Vi har varit i de tre storstäderna. Vi ska just den här veckan början en turné som går till kommunerna i Sydsverige och presentera vårt upplägg och be dem att få komma och prata tekniska saker med dem, berättar Wessberg .
För Ostlänken och en delsträcka mellan Borås och Göteborg är redan planeringen påbörjad så där kan inte längre rälsens placering påverkas särskilt mycket.
De nya höghastighetsbanorna kan vara färdiga runt år från Stockholm till Malmö och från Stockholm till Göteborg beräknas vara klara runt år 2035. Ostlänken beräknas vara färdig 2028.