Förra året var det premiär för Linköping vego. Då besöktes mässan av 400 personer, det antalet hade passerats för länge sedan redan vid tvåtiden då mellan 500 och 600 personer betalt entré till utställningen på Brigaden i Linköping. Julia Ängemalm som studerar till läkare i Linköping och Jenny Trinh som pluggar till ingenjör lockades till mässan för att få inspiration till att minska sitt köttätande. De har båda så smått börjat välja bort kött, men Jenny tycker att det är svårt ibland.
– Jag har ätit kött i hela mitt liv och nu när jag blivit tvungen att laga mat till mig själv är det svårt att bryta mönstret hemifrån, säger hon.
– Jag kan acceptera att äta viltfångat kött, men den totala hänsynslösheten inom köttindustrin har jag väldigt svårt för, säger Julia.
De har just sett en tre minuter lång film med klipp från svenska slakterier gjord av Djurrättsalliansen. Det var den som besökarna fick betalt för att se. Ändå vill inte alla, berättar Atilla Zeyghami som representerar veganprojektet i Stockholm. Han lovar en tia till var och en som tittade på filmen. Där visas slakt av broilerkycklingar på löpande band, nötboskap som får bedövande skott i pannan, djur som hängs upp och avblodas. Filmen sätter spår.
– Det var jobbigt att se hur de behandlar djuren, som att de inte är levande varelser utan produkter. Det sker helt utan medkänsla, säger Julia.
– Mässan presenterar alternativ till detta, det är bra, säger Jenny.
Flera utställare bjöd på smakprov, choklad eller smör gjord utan mjölk, korv utan kött eller ost baserad på råvaror från växtriket. Barndomsvännerna John Sandlund och Sefin Ismail från Linköping var där med sin alldeles nybakade produkt, ekologisk falafel paketerad i en kartong med design inspirerad av whiskyförpackningar. Designen har John stått för och falafeln är lagad i Kisa av Sefin och hans familj.
– Grunden till vår idé kommer från mina föräldrar som hade gatukök i Ljungsbro. Där frågade fler och fler efter vegetariska alternativ. 2007 började de servera falafel, berättar Sefin.
Sedan dess har receptet finslipats och på mässan var det premiär för varumärket Mondays. De är överraskade över responsen.
– Vi sålde slut redan på förmiddagen och smakproven tog slut, men vi har fixat mer, säger John.
De hoppas kunna sälja sina ekologiska kikärtsbiffar i butiker och snart kanske det kommer fler produkter under samma varumärke.
– Det kommer, jag lovar, det kommer, säger John.
tina.gerdien@corren.se