LSS-assistans erbjuds personer med svåra funktionsnedsättningar. Det kan vara allt från att lägga om en person under natten till att följa med och hålla koll på personen i den dagliga rutinen. Den som har rätt till assistans kan själv välja vem som ska utföra assistansen.
Linköpings kommun erbjuder assistans, men man kan också välja ett privat företag eller att själv anställa någon. Då betalar kommunen eller Försäkringskassan ut ersättningen till utföraren. I dagsläget ligger ersättningen på 332,60 kronor per assistanstimme om det är ett företag med kollektivavtal som utför arbetet.
Systemet har dock kommit att utnyttjas av kriminella, med flera uppmärksammade fall under senare år. Det kan exempelvis handla om att ett företag åtar sig en viss mängd timmar, som det sedan inte levererar.
Nu vill de ledande politikerna i Linköpings kommun sätta stopp för det här.
– Vi har ju väldigt få villkor och krav på vad man ska redovisa för att få de här pengarna utbetalda av kommunen. Så vi tar fram en stor revidering, vi gör om i princip alla villkor. Den stora anledningen till att vi gör det är att vi ser att det i Sverige totalt sett fuskas väldigt mycket med personlig assistans, säger Annika Krutzén (M), ordförande i social- och omsorgsnämnden.
Den kanske mest påtagliga skillnaden blir att företagens ersättning sänks. Istället för de dryga 332 kronorna per assistanstimme ska de från och med oktober i år få 303 kronor. Det ska täcka alla företagets kostnader, från assistenters lön till företagets administrationskostnader.
Men det finns en möjlighet för företagen att undvika sänkt ersättning.
– Det man alltid har möjlighet att göra är att visa på att man har högre kostnader, och då kan man få upp till 332,60 kronor i alla fall, förklarar Krutzén.
– De seriösa bolagen som kan det här, de kommer att gynnas, för de kommer att kunna visa att "vi har en seriös verksamhet, vi har de här kostnaderna, de här lönerna, de här anställda, det här är brukarens behov".
Finns det en risk att kostnaden för att administrerar det här nya systemet blir högre än det man sparar på att komma åt fuskare?
– Det är lite svårt att svara på, för vi vet inte hur stor andel av företagen som fuskar med personlig assistans i Linköping. Men tittar man på riket i stort där det finns preliminära siffror, så är det många miljoner som man tror att det fuskas med.
Om Linköpings andel av de "bortfuskade" miljonerna är proportionerlig mot kommunens storlek, så tror Annika Krutzén att det kommer att löna sig att komma åt fusket.
– Men den stora anledningen till att vi gör det här är att det i och med fusket finns många personer som inte får sin personliga assistans.
Alla är dock inte lika övertygade om fördelarna med den nya ordningen. Mattias Karlsson är verksamhetsutvecklare på Saand service & omsorg AB, ett kollektivanslutet bolag med huvudkontor i Linköping som omsätter runt 280 miljoner kronor och som verkat i branschen sedan 2015.
Mattias Karlsson tror snarare att sänkningen av ersättningen kommer att gynna de oseriösa aktörerna.
– Jag tror tvärtom, att man snarare tappar de seriösa än de oseriösa genom att sänka ersättningen, tyvärr. Och det gör i nästa led att det är brukarna som blir lidande, säger han.
– En oseriös utförare tror jag kan göra en pappersprodukt på det om man vill.
Annika Krutzén å sin sida menar att risken för det i varje fall minskar med det nya systemet.
– Det kan ju absolut hända att man försöker göra det. Skillnaden är att nu skickar man ett faktiskt dokument till kommunen.
Hon nämner exempel från andra platser i Sverige där det förekommit att företag betalar ut lägre lön än vad man uppgett för kommunen.
– Vi har idag inga papper på vad man ger i lön till sina anställda. Får vi då in ett anställningsavtal så har vi nu vissa rättigheter att kolla upp att det avtalet stämmer. Det har vi inte haft tidigare, eftersom då har vi inte fått in nån dokumentation.
Ni har alltså tidigare inte alls kunnat kontrollera att företagen fullföljer sina åtaganden?
– Nej, och det är det här som blir det svåra. När det kommer till personlig assistans så har kommunen inte någon relation med själva utförarföretaget, utan bara med den enskilde. Därför kan inte kommunen följa upp företagen. Men med de här nya riktlinjerna blir det som vi följer upp, rent krasst, att brukaren får den vård och assistans som man har rätt till.