"Till dig, generellt sett, lata jävla elskoterförare..."
Mannen har återigen varit nära att snubbla över en slarvigt parkerad elsparkcykel på joggingrundan. Nu avreagerar han sig på sociala medier och får medhåll av andra.
"Hatar skiten", kommenterar en annan.
Det är drygt ett år sedan elsparkcyklarna kom till Linköping. I dag finns det tre företag i staden som hyr ut cyklarna via en mobillapp till invånarna. Många använder tjänsten och tycker att det är ett smidigt sätt att ta sig till jobbet, gymmet eller förskolan.
Lika många muttrar över slarvigt parkerade elsparkcyklar och vilken trafikfara de utgör.
Men är trafikolyckorna med elsparkcyklar ett reellt problem, eller får ämnet främst utrymme på sociala medier och på tidningarnas ordet fritt-sidor?
Eftersom elsparkcyklar fortfarande är ett hyfsat nytt fenomen i Sverige så finns det inte så mycket tillförlitlig forskning i ämnet.
I fjol undersökte Statens väg- & transportforskningsinstitut (VTI) antal olyckor under 2019 – året då elsparkcyklarna gjorde entré på allvar i Sveriges största städer.
VTI kunde visa att olyckorna ökat från ett fåtal under 2017 till nästan 500 under 2019 (januari – oktober).
De flesta olyckor skedde på fredagar och lördagar, många av dem under kvällar och nätter. Majoriteten av de som skadade sig var yngre än 34 år och 62 procent var män.
Enligt en studie från Folksam skadade sig majoriteten av elsparkcyklisterna (83 procent) i en singelolycka. I 5 procent av olycksfallen skadades en fotgängare eller en cyklist när de snubblade över eller cyklade in i en parkerad elsparkcykel.
I Linköping konstaterar polisen att olyckor sker – men att de inte är speciellt många till antal.
– Min uppskattning är att det har varit ett par olyckor under våren. Det är inte procentuellt sett många. Å andra sidan står elsparkcyklarna för en liten del av den totala trafiken, säger Björn Öberg är presstalesperson hos polisen region Öst.
Långt ifrån alla olyckor blir ett ärende för polisen.
– Jag minns en olycka där två elsparkcyklar hade krockat med varandra. Men ingen skadades, så det där fick de lösa själva.
Brottskoden trafikolyckor delas in i en rad underrubriker som till exempel bil, cykel och motorcykel. Men elsparkcyklar har ingen egen sådan kategori.
– Fenomenet är lite för nytt och olyckorna är för få. Men så småningom kanske de får en egen brottskod, vem vet.
Akutmottagningen i Linköping har i år registrerat tre fall där patienten fått skador i samband med åkning av elsparkcykel.
– Så det är ingen volym att tala om. Men det kan finnas ett mörkertal. Patienten kanske inte uppger var skadan har uppkommit, eller så har vi själva inte nämnt elsparkcykeln när vi registrerat ärendet, säger Erik Mϋssener, verksamhetschef på akutkliniken på Universitetssjukhuset i Linköping.
Hos ortopeden har antal fall varit något fler.
– Jag hörde mig för hos kollegorna och alla har haft någon patient. Men vi har inte upplevt någon uppsjö av patienter, säger Thorsten Schepull, överläkare vid ortopediska kliniken på US.
Det är fler Linköpingsbor som hör av sig till kommunen med synpunkter kring elsparkcyklarna nu än för ett år sedan.
– Det var ganska väntat eftersom det är fler antal elsparkcyklar nu, säger Jakob Olingdal, trafikingenjör på Linköpings kommun.
Linköpingsborna klagar främst över elsparkcyklar som parkerats slarvigt eller trafikfarligt.
– Vi för en dialog med företagen och skickar vidare ärendena till dem så att de ska åtgärda problemet.
I Folksams studie konstateras att uthyrare behöver ta ett större ansvar för hur deras elsparkcyklar parkeras. Hur detta ska gå till är dock oklart.
Linköpings kommun har, precis som många andra kommuner, dock satt upp en del regler som uthyrarna måste följa.
Det handlar om hastighetsbegränsningar och områden där elsparkcyklarna inte får parkeras. Detta sköts per automatik – elsparkcykeln saktar alltså automatiskt ned i till exempel ett gångfartsområde.
I dagsläget krävs inget tillstånd för att som företag placera ut elsparkcyklar i Linköping. Däremot pågår det utredningar på nationell nivå kring hur fordonen ska hanteras i framtiden.
Tror du att företagen kommer att regleras hårdare?
– Det är jättesvårt att svara på. Det är inte helt självklart hur utvecklingen kommer att se ut och hur man ska lösa eventuella problem, säger Jakob Olingdal.