Våren 2011 presenterade kommunalrådet Muharrem Demirok (C) en lösning som gick ut på att flytta fjärrbussarnas hållplats ner till Stångån. Resenärerna skulle då få nära till tågen via gångtunneln. Som läget är nu tvingas resenärer från fjärrbussarna till en lång promenad för att nå tåg och stadsbussar.
Den lösningen utreddes, men sen väcktes planerna på arkitekttävlingen om hur Linköpings centrum ska växa över Stångån och plötsligt fanns en tvekan om vad som skulle hända med marken.
Tävlingen avgjordes i förra veckan, men det finns ytterligare en osäkerhetsfaktor. Trafikverket håller nu på att utreda om Ostlänken ska läggas på en bro över Stångån eller grävas ner i en tunnel.
All denna osäkerhet har gjort att planerna för fjärrbussarna stannat vid just planer.
RivningI somras öppnade sig dessutom ytterligare en möjlighet. Då lämnade det statliga fastighetsbolaget Jernhusen in en rivningsansökan för sitt godsmagasin som ligger mellan nuvarande fjärrbussterminal och stadsbussarna. Jernhusen presenterade samtidigt idén om att bygga en fjärrbussterminal där magasinet ligger.
Deras ansökan om att få riva har ännu inte fattats beslut om – anledningen till att det tagit tid är att ansökan inte var komplett från början. Tidigast på mötet i november kan bygg- och miljönämnden fatta beslut.
NyårOm en sådan terminal blir verklighet krävs ett samarbete mellan kommunen och Jernhusen. Kommunen skulle få då få betala investeringen på Jernhusens mark.
– Den lösningen är den som vi på samhällsbyggnadskontoret jobbar med just nu. Det kräver då ett investeringsbeslut och jag tror att det skulle kunna komma upp i nämnden runt nyår, berättar Ulf Johansson Lorin, chef för avdelningen stadsmiljö.
Det betyder inte att idén med någon form av bygge nere vid Stånggatan är helt borta. Det som skulle kunna byggas där är en parkering där tågresenärer kan släppas av och hämtas upp. En sådan skulle minska trängseln vid den nuvarande taxiparkeringen.
– Jag utesluter inte att någon form av "hämta och lämna" blir av där nere, men vi tror väl inte att taxi passar där. Taxi måste vara där kunden kan förvänta sig att hitta dem, de måste vara kvar vid stationen, säger Ulf Johansson Lorin.
Först i mitten av december är utredningen om Ostlänken ska vara på bro eller i tunnel klar och tills dess regerar osäkerheten.