Elevernas vädjan till de vuxna: "Stoppa skjutningarna"

Eleverna i klass 9A på Ånestadsskolan gillar att komma till sin skola. För det mesta. Av olika anledningar. En önskan har dock alla gemensamt: Att skjutningarna ska stoppas för gott. "Det ska vara tryggt för alla ungdomar – oavsett var vi bor".

Ånestadsskolans elever i 9A vill att alla ungdomar i Linköping ska känna sig trygga oavsett var de bor. Hadi Ahmadi, Ali Khalil, Nasri Abdullahi Mohamud, Sara Mikhael, William Engberg, Natan Selomon och Elias Shadi Altaan.

Ånestadsskolans elever i 9A vill att alla ungdomar i Linköping ska känna sig trygga oavsett var de bor. Hadi Ahmadi, Ali Khalil, Nasri Abdullahi Mohamud, Sara Mikhael, William Engberg, Natan Selomon och Elias Shadi Altaan.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-11-21 18:00

Det säger Nasri Abdullahi Mohamud, 15, elev som bor i Berga, där det inträffat två dödsskjutningar på några månader.

– Jag går inte ut ensam på kvällen, inte nu längre. Nu är jag rädd. Jag önskar att alla ungdomar ska känna sig trygga i sina bostadsområden och överallt i Linköping, säger Nasri som är på väg att flytta till Stockholm med sin familj.

Hon känner sig trygg på skolan, men önskar att hon kan känna sig trygg även när hon går ut på kvällen.

undefined
Nasri Abdullahi Mohamud och Ali Khalil utanför sitt klassrum. Efter skjutningarna i Berga var Nasri rädd för att gå ut kvällstid. Efter vår intervju har hon flyttat till Stockholm tillsammans med sin familj.

Ånestadsskolan ligger cirka 500 meter från Berga centrum, i ett grönt villaområde. Efter att Berga skola stängdes 2007 går en hel del ungdomar från Berga på Ånestadsskolan. Vi från redaktionen besöker klass 9A för att prata med eleverna om deras tankar kring skolan, samhället och allting som sker i Linköping just nu.

Eleverna i den här klassen är blandade och kommer från Johannelund, Ullstämma, Ekholmen, Bestorp, Majelden och Berga. De flesta är födda i Sverige, men några är nyanlända och har inte bott i Sverige så länge.

undefined
William Engberg i klass 9A på Ånestadsskolan.

William Engberg går inte heller ut så mycket i samhället Bestorp där han bor, men inte för att han känner sig otrygg.

– Det är lugnt där, det händer inte så mycket. Det är roligare att stanna hemma på kvällen och spela dataspel med kompisar, säger han.

I klassen har alla sin roll. Det finns en diva, en som oroar sig för alla, en som vill få andra att skratta, en som kan det mesta...men det är klassföreståndaren som regerar. Det märker vi ganska snabbt. Intrycket är att alla är snälla mot varandra.

I klassrummet är det ordning och reda. Alla mobiler ska lämnas in i en låda innan lektionen i svenska börjar, tidningsartiklar som ska läsas tas fram och eleverna vet vad de ska göra.

undefined
Stella Adolfsson, lärare i svenska, i samtal med en elev. För Stella är det viktigt att prata med sina elever om ämnen som engagerar dem. Känsliga och tunga samtal går enklare om eleverna först skriver ner sina tankar, tycker hon.

Stella Adolfsson, klassföreståndare och lärare i svenska, gillar att eleverna lär sig utifrån en berättelse eller ett reportage som handlar om en riktig händelse. Som underlag för dagens lektion har hon en artikel som tar upp språkets betydelse.

I samtalet med eleverna framgår det snabbt att en majoritet av eleverna trivs på sin skola. Ashraf Al Awadhi har alltid något att göra och det är roligt, tycker han. Natan Selomon brukar få lugn och ro eftersom här lämnas mobilerna in, medan det är mycket stress med information i sociala medier hemma. Elias Shadi Altaan är lagom förtjust i resan till skolan, men snart, säger han, kommer det att bli helt fantastiskt att komma till skolan varenda dag.

– Jag ska få körkort för epatraktor och då ska jag köra min epa hit, säger han.

För Ali Khalil känns det bra i skolan för att det alltid finns någon kompis att vara med och prata med. Men både han och flera av de andra eleverna vill också ha fler vuxna som de kan prata med. De vill ha personer som de kan vända sig till när man mår dåligt eller när någon elev känner sig mobbad eller ensam. De vill också se fler vuxna röra sig ute i korridorerna för att förhindra att det uppstår "tjafs" och tidigt kan reagera och avstyra det om det behövs.

Eleverna är med på att de måste plugga och sköta sig, men de vill också att fler vuxna ska ha tid för samtal med de elever som inte klarar av att sköta sig.

undefined
Elias Shadi Altaan och Ashraf Al Awadhi.

– Ibland ser vi att någon elev gör fel, men det är vuxna som måste säga till. Ungdomarna måste lära sig vilka konsekvenser det kan bli om de gör fel. Förut gick vi till Berga köpcentrum på rasten eller efter skolan, men nu gör vi inte det. Det känns inte tryggt. Det behövs fler fasta poliser i området. Man borde prata mer om hur man kan stoppa kriminaliteten, säger Ashraf Al Awadhi.

Elevernas önskan om fler vuxna som kan engagera sig mer gäller även polisen. Många av de elever vi pratar med vill se fler poliser i Berga centrum, och inte bara för att de ska gå omkring för att synas utan också poliser som visar att de bryr sig om ungdomar. 

undefined
Natan Selomon oroar sig för hur eleverna mår i skolan efter allt som händer i Linköping och menar att vuxna också bör tänka på det. Han spelar också fotboll och vill gärna spela för landslaget.

Natan Selmon bor i Berga och han oroar sig för några av sina vänner. 

– Det känns som om poliser inte bryr sig över vad som händer här, åtminstone inte så mycket som i andra områden. Men vi bryr oss, säger Natan.

Alla elever påverkas inte lika mycket av händelserna i Berga, beroende på i vilken stadsdel de själva bor i och var deras vänner finns. Men många tänker ändå på skjutningarna, då en 20-åring och en 16-åring från Berga mördats. De ihjälskjutna ungdomarna var kända av många på skolan.

– Sorgligt att de inte blev äldre. Det har blivit mer tomt i Berga, folk går inte ut längre. Jag går ut med familjen och med kusiner. Det saknas flera ställen där ungdomar kan hänga och känna sig trygga. Folk måste sluta skjuta på varandra, säger Amina Sabah Suleiman.

undefined
Lektion i svenska. Tvillingarna Amina och Fatima Sabah Suleiman och Sara Mikhael i mitten. Amina och Fatima önskar flera fotbollsklubbar för tjejer i Linköping. Sara bryr sig inte så mycket om fotbollen, hon tänker bli barnmorska.

Hadi Ahmadi har spelat både fotboll och basket och gillar ekonomi. För honom är det för det mesta roligt att komma till skolan. Han bryr sig mycket om sina klasskompisar och hela området. Själv bor han i Majlelden.

– Varför skjuter folk varandra? Vi har allt vi behöver. Jag vill att det ska vara tryggare för alla elever i Linköping och att ingen ska bli mobbad, säger Hadi Ahmadi.

Vissa elever hade efter dödsskjutningarna ett behov av att prata, andra inte. När skjutningarna hade inträffat pratade läraren Stella Adolfsson först kort med eleverna om det som hade hänt och de fick i uppgift att skriva ner sina tankar. De fick skriva precis vad som helst, men hon gav även en del frågor för att få reda på om de hade någon att prata med eller om de skulle vilja ha det.

– Eleverna "skrev av sig" och hade en hel del tankar. Jag återkopplade och pratade med de som ville. Det är känsligt att prata om skjutna ungdomar som de flesta i klassen också kände. Det är en tung process som kan gå enklare om den inleds med skrivna ord. Eleverna har också pratat om skjutningarna i klassen vid flera tillfällen och de har tillsammans följt utvecklingen i media på lektionerna, säger Adolfsson.

undefined
Hadi Ahmadi och Elias Shadi Altaan.

Oavsett om man bor i Bestorp eller nära Berga centrum är elevernas högsta önskan att skjutningarna stoppas. De har också förslag på hur både skolan och samhället kan bli bättre. De mest populära förslagen handlar om att införa sovmorgon på måndagar och att förkorta fredagar så att de får sluta tidigt då – helst direkt efter lunch. Att begränsa antalet prov under en och samma vecka och att ha mer idrott står också högt i kurs. Och för samhället? 

– Vuxna måste prata om hur eleverna mår i skolan och göra Linköping tryggare, säger Natan Selmon.

Berga

Under en relativt kort tid på 1960-talet byggdes nästan hela stadsdelen Berga

I Berga bodde 495 personer 1960. Åtta år senare var folkmängden som störst med 8 994 personer. Därefter har en utglesning ägt rum. 2018 bodde 6  887 personer i Berga.

I juni 2007 avvecklades Berga skola, som var en högstadieskola.

Sedan 2012 har utflyttning från Berga varit något högre än inflyttning.

Stadsdelen Berga finns INTE på polisens lista över utsatta, särskilt utsatta eller riskområden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!