Det rör sig om en EU-lag som trädde i kraft 1 januari. Fastighetsägare som har en parkering med fler än 20 bilplatser måste ha minst ett ladduttag för elbilar.
Kravet gäller inte för bostadshus och ideella föreningar – men för till exempel butiker och arbetsplatser. En rundtur i Tornby i Linköping visar dock att flera stora parkeringsplatser fortfarande saknar laddmöjligheter. Det gäller till exempel Biltemas stora parkering – men där är det på gång.
– Vi håller på att installera laddare. I Linköping kommer det den här veckan, meddelar Biltemas marknadschef Johan Gerdevång.
Ett stenkast bort finns Ica Maxis parkering. Inte heller där finns det några publika laddstolpar – men man uppfyller ändå lagkravet, eftersom det finns ladduttag för personalen. Enligt Boverkets tolkning av lagen måste inte laddplatserna vara tillgängliga för allmänheten.
– Men vi vill ha en laddstation för våra kunder. Vi har beställt 16 snabbladdningsplatser, med möjlighet att utöka med 4–6 till. Det gjorde vi för över ett år sedan. Men strömmen räcker inte till, så vi måste vänta på Tekniska verken som håller på och gräver ner ny kabel, säger Ica-handlaren Tomas Lundvall.
Anders Holmgren, chef för nätutveckling på Tekniska verken, berättar att man sedan 2021 jobbar med att förstärka Tornbys elnät.
– Tornby är ett utmanande område för oss. Det har kommit flera snabbladdningsstationer i Tornby och en sådan är lika ansträngande för elnätet som flera hundra villor, säger han.
Tekniska verken investerar över 100 miljoner kronor i Tornbys elnät och räknar med att hålla på till 2026. Det innebär att flera fastighetsägare får vänta ett tag till med att installera snabbladdningsstationer.
– Men för att klara lagkravet krävs inte snabbladdare. Det räcker med en vanlig villaladdare, påpekar Anders Holmgren.
De som bryter mot kravet på ladduttag kan tvingas betala ett vite till kommunen. Men Mari Hultgren (S), ordförande i bygg- och miljönämnden, säger att fastighetsägarna kommer att få tid på sig att anpassa sig till den nya lagen.
– Det skulle inte vara renhårigt att börja tillsyna det första man gör när en ny lag införs, säger hon.
Hur mycket tid får de på sig?
– Det kan jag inte svara på idag. Vi behöver först inventera vilka som omfattas. Vi kan också behöva prata ihop oss med andra kommuner och skapa en praxis kring detta. Vi ska inte sätta åt fastighetsägare i Linköping hårdare än vad man gör i andra kommuner, säger Mari Hultgren.
Enligt sajten ChargeFinder saknas laddmöjligheter för allmänheten inte bara på flera av Tornbys parkeringar, utan även till exempel vid Ekholmens centrum, Berga centrum, Skäggetorp centrum och Kärna centrum.
Johanna Lakso, vd på intresseorganisationen Power Circle, berättar dock att laddinfrastrukturen byggs ut i ganska hög takt.
– I Sverige ökade antalet publika laddpunkter från 35 000 till 45 000 under 2024. Och vi ser att utbyggnaden fortsätter, säger hon.
Lakso välkomnar de nya reglerna om laddplatser på större parkeringar.
– Det kan vara avgörande för att personer som inte kan ladda hemma ska ha möjlighet att byta till eldrivna fordon, säger hon.
2024 minskade antalet sålda elbilar, jämfört med året innan.
– Men vi hoppas att försäljningen ska ta fart igen 2025 när det kommer lite billigare elbilsmodeller. Och då är en fortsatt utbyggnad av laddinfrastruktur en förutsättning för att man ska våga ta steget och byta till eldrift, säger Johanna Lakso.
En av de parkeringsplatser i Tornby där det finns ladduttag är I-husets. Där har Ikea och Recharge installerat 28 uttag och där träffar vi Elena Bozhina och Pär Albrektsson .
– Vi passar på att ladda medan vi shoppar i I-huset. Hemma laddar vi med solpaneler, vi tänker mycket på miljön. Det funkar bra att köra elbil, men visst – ska man köra långt får man planera lite, säger Elena.
Per Hultgren har skjutsat sonen Johan från Stockholm till Linköping, där denne pluggar på universitetet.
– Nu laddar jag för att kunna åka hem igen. Här finns det riktigt snabba laddare, så det blir lagom att ladda medan vi äter lunch. Det är jättehärligt att ha elbil – det är miljövänligt och man åker tyst och bekvämt, säger Per.
Utanför City Gross har Tesla 20 ladduttag. Nästan alla är upptagna när Corren kommer på besök. En av dem som laddar är Filip Söderberg, som stannat till på sin resa mellan Växjö och Västerås.
– Det brukar aldrig vara problem att hitta laddare. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till fossilbil, säger han.