Varje generation har sitt sätt att påverka, kanske är memes valet för dagens gymnasieelever? Det är i alla fall det som personerna bakom "memeskatedral" har valt.
– Det händer saker i skolan som varken elever eller lärare tycker är rätt, det här är vårat forum att ta upp det på, säger Jacob, en av personerna bakom kontot.
Memes är bilder, videos, koncept, fraser eller liknande som sprids snabbt via internet med syfte att underhålla. Det var 30 januari som eleverna Jacob, Wilhelm, Amanda och Patricia valde att starta ett konto på Instagram där de delar memes. Två veckor senare var de uppe i över 1 000 följare.
– Eleverna vill ha en plats att diskutera vad som händer i skolan, säger Wilhelm.
En stor del av kontot är att skämta om det som rör eleverna på Katedralskolan, och att skämta om andra skolor som också har liknande konton.
– Det viktiga att förstå med tävlingen mellan skolorna är att vi inte hatar varandra på riktigt, säger Amanda.
Det finns även en mer seriös baksida till elevernas engagemang, även om det inte började så.
– Det var ett skämt först, säger Patricia.
Sedan såg eleverna en möjlighet att ta upp det som skaver, om än med humor.
– Det skulle vara fantastiskt om vi kunde få problem att lösas, säger Amanda.
Ett av problemen som personerna bakom memeskatedral tar upp handlar om skolans ventilation.
– Vår ventilation är otillräcklig på flera våningar, det är jättejobbigt. Man går in i ett klassrum och så går det inte att andas. Vi tar upp det här för att sätta press på skolledningen, säger Amanda.
Eleverna menar att den hårda jargong som ofta följer med memes inte alltid tas emot väl av människor.
– Det finns många exempel på memes som människor har funnit kränkande. Det man måste inse är att memes är satir, ironi. Bilderna som används i memes är bara representationer av abstrakta koncept, de är inte gjorda för att kränka någon. Det finns vissa som har som mål att vara elaka mot andra på internet, såna människor gillar inte vi.
Att skämta om det tabubelagda är befriande menar eleverna, som ser många positiva konsekvenser av sitt konto.
– Det här är ett sätt att göra sig hörd utan att behöva formulera sig fint. Ett häftigt sätt, för det är så lätt och man når så många, säger Wilhelm.
Vi har sökt ledningen på Katedralskolan för en kommentar om instagramkontot.
Fotnot: De namngivna personerna heter egentligen någonting annat.