En man från Linköping köpte badrumsinredning, som levererades den 2 februari 2015. Totalt kostade inredningen 22 840 kronor.
Direkt efter att toaletten monterats upptäckte mannen att det började rinna vatten från den. Dessutom hade två kommoder sprickor. Felen upptäcktes den 5 april och mannen anmälde samma månad. Han ville ha pengarna tillbaka för de felaktiga varorna som hade ett sammanlagt värde på 11 970 kronor.
Företaget, Swedsmart AB, motsatte sig kravet och menade att sprickorna i kommoderna, som var i trä, hade utsatts för normalt slitage i direktkontakt med vatten. De menade att kunden själv hade ansvar för att torka av dem och att ha ett badrum med bra ventilation.
ARN har nu dömt till Linköpingsbons fördel eftersom att felet upptäcktes inom sex månader från leveransen och enligt konsumentköplagen anses då felet ha funnits redan vid leveransen, såvida inte säljaren kan bevisa motsatsen. Företaget motsatte sig inte beslutet och kommer nu få betala tillbaka beloppet på 11 970 kronor för de trasiga varorna.