M-besked efter het debatt: Ostlänken ska byggas

Jodå, Ostlänken ska byggas. Det verkar trots allt vara slutbeskedet efter en het debatt, som startades av en riksdagsmotion. Men helt lugnad känner sig inte Linköpings kommunalråd Niklas Borg (M).

"Stopp för höghastighetstågsprojektet är inte slutet för Ostlänken", säger Maria Stockhaus, som sitter i riksdagens trafikutskott för Moderaterna.

"Stopp för höghastighetstågsprojektet är inte slutet för Ostlänken", säger Maria Stockhaus, som sitter i riksdagens trafikutskott för Moderaterna.

Foto: SN/TT

Linköping2022-10-04 16:54

Riksdagsmotionen lades fram av företrädare för M, KD, L och SD. "Nej till att bygga höghastighetsjärnväg", var motionens huvudbudskap och många tolkade det som att Ostlänken kommer att stoppas.

Ostlänken definieras nämligen som höghastighetsjärnväg av Trafikverket – även om den planerade maxhastigheten under projektets gång sänkts från 320 kilometer i timmen till 250.

Protesterna blev högljudda från en lång rad politiker i Linköping, Norrköping och andra kommuner längst sträckan Linköping–Järna, där Ostlänken planeras.

– Ostlänken har ju utretts i 20 års tid. Ytterligare utredningar löser inte trängseln på spåren. Det är ju tusentals människor som pendlar varje dag och alla vet att det är fullt på spåren. Det här är ett svek mot alla kommuner längs stambanan, sade till exempel Kristina Edlund (S).

Även Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister i övergångsregeringen, gick i taket: "Att avbryta investeringarna i Ostlänken, Lund–Hässleholm och Göteborg–Borås innebär också att staten sviker Norrköping, Linköping, Hässleholm, Jönköping, Borås och andra städer längs stambanorna som planerat för ny järnväg.

undefined
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) var en av dem som upprördes av motionen och kallade det för ett svek..

En av motionärerna, liberalen Helena Gellerman, sade i en intervju att alla höghastighetsjärnvägar – inklusive Ostlänken – ska utredas och pausas tills vidare.

Men från framför allt Moderaterna kom snart andra signaler. Partiet betonar att beslutet att bygga Ostlänken ligger fast – det man vill stoppa är de planerade höghastighetsjärnvägarna från Linköping till Malmö respektive Göteborg. Där har Trafikverket planer på att bygga för 320 km/h.

– Det finns inte några planer på att stoppa Ostlänken. Vi har hela tiden sagt att Ostlänken kommit väldigt långt. Dessutom har man ändrat inriktning när man projekterat den – dragit ner hastigheten och fokuserat på arbetspendling, precis det vi tycker att man borde göra, säger Maria Stockhaus (M), en av de fyra riksdagsledamöterna bakom motionen.

undefined
Ostlänken är sträckan mellan Järna och Linköping. På sikt är Ostlänken tänkt ingå i ett nytt stambanenät som fortsätter från Linköping via Jönköping till Göteborg respektive Malmö. Frågan är nu vad som blir verklighet.

Niklas Borg (M), kommunalråd i Linköping, säger att han är lugnare – men inte helt lugnad – efter Stockhaus besked.

– Jag tänker inte luta mig tillbaka utan fortsätta att arbeta hårt för Ostlänken.Jag vill gärna ha ytterligare diskussioner med partiet. Och det känns väldigt angeläget att vi Ostlänkskommuner skyndsamt får till en dialog med departementet när vi vet vem som blir ansvarig där.

undefined
Niklas Borg (M) räknar med att Ostlänken kommer att byggas. "Men jag lutar mig inte tillbaka utan fortsätter att arbeta hårt", säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!