I vår poddsatsning inför höstens val, där ämnet just nu är "skola och utbildning", har turen fallit på det nystartade partiet Linköpingslistan – ett parti som går på offensiven för en plats i kommunfullmäktige under nästa mandatperiod. Med en lång arbetslivserfarenhet inom skolan, bland annat som rektor, var det fjärdenamnet Maria Esbjörnsson Lakatos som frågades ut om skolpolitiken.
– Linköping har väldigt bra skolor, många lärare har lärarlegitimation och vi har ett tätt samarbete med universitetet. Däremot kan man se att arbetsbelastningen på lärarna, från förskola upp till gymnasiet, är väldigt hög. Där måste vi se över saker och ting, säger LL-politikern och fortsätter:
– Jag tror att det är väldigt viktigt att inte komma med för många saker uppifrån. Vi inom politiken måste titta på vad lärare, rektorer, skolsköterskor och så vidare har för behov för att få en bra arbetsmiljö.
Vad behöver göras för en mer rimlig arbetsbelastning?
– Jag provade själv, som rektor på Elsa Brändströms skola, att ha full förtroendetid. Det vill säga att lärarna inte hade någon arbetsplatsförlagd tid mer än undervisningen och vissa konferenser. Det fungerade väl, man slipper bildligt talat ducka för rektorn när man springer hem tidigare och man är fri att utföra sitt arbete på tider som passar en själv, säger Maria Esbjörnsson Lakatos.
– Det tror jag minskar stressen som lärare, fortsätter hon.
Liksom många andra partier vill LL utöka satsningen på heltidsmentorer men Maria Esbjörnsson Lakatos lyfter även det så kallade tvålärarsystemet.
– Vi tycker att det ska finnas en valfrihet för skolorna, dels när det gäller heltidsmentorer, men också tvålärarsystemet – att de är fria att satsa på till exempel fler kuratorer istället. Samtidigt tror jag att tvålärarsystemet, i de yngre åldrarna, är en väldigt god modell. Det är absolut värt att Linköpings kommun provar det, säger hon.
Hur skulle tvålärarsystemet utökas?
– Vi tycker att det åtminstone ska användas i de yngre åldrarna men sen är det olika beroende på ämnets struktur och elevernas program om man behöver det eller ej.
LL vill även förstärka elevhälsan och utöka grundbemanningen i såväl för- som grundskola.
Hur finansieras de här satsningarna?
– Nu är inte ekonomin min del men vi har pratat om de kommunala bolagen och att vi skulle utnyttja ett större uttag från dem – och istället satsa det på skola och utbildning. Man kan jämföra det med relationen som staten har med Vattenfall. Där tror jag att vi skulle kunna knyta upp en hel del, säger Maria Esbjörnsson Lakatos.
– Jag tror också att en omfördelning av kommunens resurser skulle vara nyttigt, fortsätter hon.
En omfördelning i hela kommunen eller bara inom skolan?
– Jag tror att det skulle gå att göra en omfördelning på flera ställen men jag vill inte gå in på de områdena. Man kan till exempel fundera över om vi behöver så många chefer som vi har i dag.
Enligt Lärarförbundets nationella skolranking har lärarlönerna i Linköping sjunkit under riksgenomsnittet.
– Om det är så måste vi självklart se över det. Lönesättningen för lärare är speciell. Du sätts på en lön och sen när det är dags för lönesamtal har du en pott som ska fördelas på alla lärare. Det innebär att om en lärare gjort något bra, som man vill lyfta väldigt mycket, så blir det på bekostnad av alla andra lärare. Det gör det hela svårt.