”Bristerna kan bero på okunskap eller på ekonomiskt vinstintresse” skriver miljökontoret i sin rapport.
Redan innan den nu pågående hästköttskandalen briserade drog miljökontoret i Linköping igång sin stora inspektion av så kallad redlighet bland Linköpings restauranger.
Får inte vilseleda
Livsmedelslagen kräver redlighet av den som hanterar livsmedel: Att ”aktivt undvika bedrägliga eller vilseledande förfaranden, även sådant som kan vilseleda konsumenten” med lagens skrivning.
Under vintern 2012 dök miljökontoret oanmälda upp på totalt 61 restauranger i Linköping och undersökte om varor som restaurangerna påstod sig servera verkligen var vad kunderna fick på tallrikarna.
Ryggbiffen fanns inte
Bland 22 restauranger som påstod att gästerna fick ryggbiff, avslöjade myndigheten att åtta restauranger istället serverade innanlår och ytterlår.
Tre restauranger hävdade att de serverade parmaskinka men skinkan som miljökontoret hittade var inte den äkta lufttorkade skinka från Italien som gästerna trodde att de betalde för.
Ytterligare fusk avslöjas
Sedan en dryg månad är miljökontoret igång med ännu ett inspektionsprojekt som nu riktar sig mot samtliga registrerade pizzerior i Linköping, ett 40-tal restauranger.
Redan har inspektionerna avslöjat ytterligare matfusk.
Corren har tagit del av flera inspektionsprotokoll som visar hur en pizzeria påstod på menyn att man serverade lövbiff och rödspätta. I kylen hittade miljökontorets inspektörer istället lövbit, respektive flundrafilé.
Så fortsätter inspektionsprotokollen.
Men lagen kräver att konsumenten får rätt information om produktens innehåll för att kunna ta ställning till den ur ekonomiska, etiska, religiösa och hälsomässiga aspekter.
– I de fall där produkten dessutom har skyddade ursprungsbeteckningar enligt EU-direktiv är det extra viktigt att reglerna följs, säger Malin Hultegård, gruppchef för livsmedelsinspektionen i Linköping.
För att se inslaget från 24Corren, klicka på bilden ovan.