Ett stort antal sjuksköterskestudenter har skrivit till fakultetsledningen och kritiserat den senaste tentan i anatomi, där 85 procent underkändes.
Helén Marklund är programansvarig på sjuksköterskeprogrammet.
Hon tror att den höga andelen underkända kan bero på att tentamen, som var en omtenta, innehöll nya frågor.
– Som examinator gör man ett urval. I de tidigare examinationerna har fokus legat på frågor kring till exempel kroppens cirkulation, medan den här gången valde man andra delar som inte funnits på någon tidigare tenta, men som ingår i terminers lärandemål och innehåll.
Menar du att studenterna pluggat på saker som sedan inte kom?
– Precis. Så kan det vara. Tentan har många olika områden att ställa frågor inom.
En del av studenternas kritik är att examinationen inte speglat innehållet på föreläsningarna.
– Vi examinerar inte bara på föreläsningar. Utan utbildningen består även av basgrupper, seminarier och självstyrt lärande. Man kan inte förvänta sig som student att om jag har gått på alla föreläsningar så ska jag klara examinationen.
De 85 procent som blev underkända har pluggat för dåligt menar du?
– Jag tänker att de inte har samlat ihop helheten.
De två senaste gångerna tentamen skrevs har antal godkända legat på mellan 23,5 och 44,5 procent, enligt Marklund. Hon tror att resultaten beror på att många av studenterna har läst stor del av utbildning på distans under pandemin.
Tycker du att 85 procent underkända är en hög siffra?
– Det är klart att 85 procent är mycket. Vi gör alltid en analys av studenternas resultat för att utröna vad det höga underkännandet beror på. I det här fallet har vi sett, som jag sa, att vi hade mindre frågor om cirkulation.
Även studentkåren är förvånad av resultatet. Finns det anledning att vara självkritiska kring upplägg av utbildningen och examinationen?
– Examinationen speglar läromålen. Det är helt klart.
Men hade ni kunnat göra något annorlunda?
– Nej, examinationen avspeglar de nationella läromål som finns kring anatomi och fysiologi för sjuksköterskeexamen.
Studenterna kritiserar även rättningen som de tycker är orättvis.
– Vi har en rättssäker rättningsprocess. Det finns bland annat en rättningsmall. Det är ett antal lärare som rättar en examination. Man har alltid en betygskonferens där man tar upp tveksamma frågor, svarar Helén Marklund på kritiken.