Liu-läraren: "Man har det i bakhuvudet hela tiden"

I samband med den lavinartade utvecklingen av textproducerande AI-verktyg har de också börjat användas av elever på universitet. Det är något som lärare och forskare på Linköping Universitet märkt av.

Liu-professorn Marco Kuhlmann tror att AI-verktyg som Chat GPT kan ge fördelar på lång sikt.

Liu-professorn Marco Kuhlmann tror att AI-verktyg som Chat GPT kan ge fördelar på lång sikt.

Foto: Privat

Linköping2023-09-13 05:00

– Man har det i bakhuvudet hela tiden. Om en klass till exempel får ett högre genomsnittligt betyg så är ju frågan, är det så att det är något som har genomförts annorlunda i kursen eller är det så att det är en klass som i högre utsträckning använder Chat GPT? säger Magnus Wiberg som undervisar på socionomprogrammet på Liu.

undefined
Chat GPT kan sammanfatta långa texter och skriva välformulerade uppsatser på mindre än en minut.

Samtidigt som AI möjliggör för fusk menar Liu-professorn Marco Kuhlmann att det inte nödvändigtvis måste handla om det. Frågan behöver inte vara om studenterna använder sig av programmet, utan snarare hur de använder sig av det.

– Vi ser att många ärenden i disciplinnämnden handlar om Chat GPT där studenter använt systemet för att fuska. Men fuska i det här sammanhanget betyder inte själva användandet av teknologin i sig, utan om det här sättet att använda teknologin i en viss kurs är tillåtet eller inte.

undefined
Liu-professorn Marco Kuhlmann tror att AI-verktyg som Chat GPT kan ge fördelar på lång sikt.

Ett problem är att verktyg som används idag för att upptäcka fusk, exempelvis Urkund, inte kan upptäcka om en text är AI-genererad. Chat GPT kan också hitta på källor och inte nödvändigtvis skriva sann information. Samtidigt ser Marco Kuhlmann att det finns många positiva möjligheter med AI-verktyget.

– Det finns många kurser där det är helt okej att använda Chat GPT. Jag ser också att det kan bidra till en form av likabehandling av studenterna. Det finns studenter som har svårt att uttrycka sig trots att de egentligen har jättebra tankar. Det kan handla om att studenten har svårt att verbalisera sina tankar och få ner dem i ord. Där kan man använda Chat GPT med stor vinst tror jag, lite som en skrivcoach.

undefined
Lärare på Linköpings universitet har märkt av ett ökat användande av AI bland eleverna.

Vad får Chat GPT för konsekvenser för examinationer?

–Jag tror att vissa examinationsformer inte längre fungerar. Jag tror till exempel att den klassiska hemtentan är död då man inte längre kan kontrollera på ett säkert sätt att studenterna inte använder Chat GPT. Många kommer säkert också gå tillbaka till klassiska salstentor.

Han menar att vi snarare borde omfamna den tekniska utvecklingen vi ser idag.

–Sen skulle det vara spännande att fundera kring nya examinationsformer, där det är helt okej att använda Chat GPT och där vi inte måste lägga massa tid på att kontrollera det. Ju mer tid lärare måste lägga på att kontrollera att studenter inte använder verktyg de inte får, desto mindre tid har de kvar till själva undervisningen och att faktiskt hjälpa studenterna att lära sig saker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!