Fria Läroverkens lärare säger ifrån: "Är betygsfusk"

På gymnasieskolan Fria Läroverken i Linköping har de elever som inte uppfyllt kraven för godkänt betyg i matematik erbjudits en speciell prövning från friskolans ägarkoncern, Watma Education. Detta trots att lärarna på skolan redan underkänt eleverna. "I min värld är detta bara ett fuskande med betyg", säger Henrik Berg som är mattelärare på skolan.

Under våren fick elever som fått underkänt i matte på Fria Läroverken i Linköping göra en specialprövning, en prövning som enligt flera lärare är tvivelaktig och inte borde ligga till grund för ett godkänt betyg.

Under våren fick elever som fått underkänt i matte på Fria Läroverken i Linköping göra en specialprövning, en prövning som enligt flera lärare är tvivelaktig och inte borde ligga till grund för ett godkänt betyg.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-06-25 05:00

Det var under vintern och våren i år som en matematikutvecklare och en förstelärare från skolans huvudman, friskolekoncernen Watma Education, ska ha rest runt till tre av företagets åtta gymnasieskolor för att ge underkända elever en ny chans att pröva sina betyg i matte, något som tidningen Ämnesläraren var först med att berätta. Anledningen till att prövningarna genomfördes ska enligt Watma Education bero på att för många elever inte klarar mattekurserna med godkänt betyg och därför inte kan ta en examen.

En av skolorna som fick besök var Fria Läroverken i Linköping.

– Jag har ingenting emot att någon annan kommer in och gör en prövning. Det tar ju tid för oss lärare, så att få hjälp med sånt hade varit jättebra. Men nu är bedömningarna helt åt skogen, säger Henrik Berg som har varit mattelärare på Fria Läroverken i Linköping sedan 2017.

undefined
Henrik Berg, mattelärare på Fria Läroverken i Linköping, tycker inte att specialprövningen går att likställas med de kursprov skolan tidigare gjorde. "Den sammantagna bilden visar på en kraftigt bristande företagskultur när det gäller det här med betygen", säger han.

I början av höstterminen hade nästan 29 procent av elever på Barn och fritidsprogrammet och Samhällsvetenskapliga programmet i årskurs två underkänt i matematik 1a och 1b. Enligt skollagen har alla elever som fått underkänt i en kurs möjlighet att pröva sina kunskaper på nytt. Det betyder att de får tenta av ämnet i ett större kursprov under den kommande terminen för att på så sätt höja sitt betyg. Den ordinarie prövningen gjordes på hösten, och efter den hade andelen underkända elever sjunkit till 25 procent – eller 20 elever. 

– Den siffran är väldigt väntad. Det här är elever som haft väldigt svårt att klara kurserna på lärarledda lektioner under ett års tid. Då är det inte så många som klarar att läsa in hela kursen på egen hand, säger Henrik Berg.

De 20 elever som efter den ordinarie prövningen fortfarande inte var godkända fick då möjlighet att gå specialprövningen. Prövningen innebar att en lärare från ägarkoncernen Watma Education höll öppen mattestuga några timmar på tisdagen varje vecka. Alla som gjorde prövningen blev godkända, trots att många bara varit med på två 90-minuterspass, enligt Henrik Berg.

– Vi tycker att det här genomfördes under väldigt tvivelaktiga former. I min värld är detta bara ett fuskande med betyg, där man i princip har satt E på alla elever som fått F i betyg. Många av eleverna skulle aldrig klara att skriva ett kursprov efter den här prövningen, utan det är fragmentarisk kunskap som bedömts under timmarna med läraren.

Och att elever får ett betyg som de egentligen saknar kunskaper för att ha är både orättvist mot eleverna själva och mot andra som jobbat hårt för att nå ett godkänt betyg, tycker Henrik Berg.

– Flera elever uttrycker att de tycker att det här är orättvist. Jag har till och med elever som genomgått den här prövningen som säger att de är glada att de fått godkänt, men att det kanske inte kändes helt rätt, säger Henrik Berg och fortsätter: 

– Som skola ska vi ha en likvärdig bedömning, och det har vi definitivt inte haft här. Det tror jag alla lärare på vår skola och på de andra berörda skolorna tycker. 

undefined
Lärare från Fria Läroverken i Norrköping och Karlshamn har gjort liknande anmälningar om betygsfusk till Skolinspektionen. Om skolinspektionen väljer att gå vidare med de anmälningarna återstår att se.

Henrik Berg har anmält sin arbetsgivare, Watma Education, till Skolinspektionen. I sin anmälan skriver han att ”kraven blir för lågt ställda" och att prövningen som gjorts av huvudmannen inte har ställt elevernas resultat i jämförelse med de kunskapsnivåer som krävs i landets skolor för att få godkänt. "Allt detta har vid upprepade tillfällen påtalats för skolledning och huvudman som dock valt att inte agera”, avslutar han. Men Skolinspektionen har beslutat att inte gå vidare med anmälan och gör därför inte heller en så kallad riktad tillsyn på Fria Läroverken.

Skolinspektionen ska också ha fått in en anmälan från en lärare på Fria Läroverken i Norrköping som rör samma prövning i matte som Henrik Berg anmält. Också en liknande anmälan om betygsfiffel från skolledningen ska ha lämnats in till Skolinspektionen från en lärare på Fria Läroverken i Karlshamn, enligt Henrik Berg.   

– Jag undrar ju självklart vad som krävs för att en riktad tillsyn ska initieras. I det här fallet handlar det om anklagelser mot en huvudman gällande systematiskt betygsfusk på flera skolor, hur allvarligt ska det vara innan något görs? Om Skolinspektionen vill att lärare ska våga ställa sig upp och säga ifrån så behöver de visa det. Genom att inget göra är signalen att det är fritt fram för skolor att godkänna alla elever och att lärare inte ska lägga sig i, säger Henrik Berg.

undefined
Katharina Sjögren-Edström, vd på Watma Education, menar att prövningen skett i enlighet med Skolverkets allmänna råd och att man gjort prövningen för att säkerställa att elevernas kunskaper skulle förbättras.

Katharina Sjögren-Edström är VD för Watma Education. Hon vill inte ställa upp på en intervju men skriver i ett mejl till Corren att prövningarna gjorts för att säkerställa att elevernas kunskaper skulle förbättras och för att ge eleverna tillgång till det stöd de behövde även efter den ordinarie kursen. Katharina Sjögren-Edström poängterar också att prövningarna har täckt tillräckligt omfattande delar av det centrala innehållet för att ge ett betyg som bäst motsvarar elevens mattekunskaper. "Allt detta har skett i enlighet med Skolverkets nya allmänna råd som började gälla från den 1 juli 2022", skriver hon.

Både lärare och elever upplever att den här prövningen har varit orättvis, hur ställer du dig till det?
"Vi har följt de allmänna råden för prövningar. Faktum är att om vi inte hade gått till väga på detta sätt så hade vi inte följt de nya allmänna råden. Det bör också nämnas att den utvecklingsledare som, med stöd av en förstelärare med centralt uppdrag, genomfört prövningarna är en mycket erfaren lärare som nu arbetar som utredare på Skolinspektionen. Så jag tycker absolut inte att prövningen har varit orättvis."

Ni har gjort samma prövningar på flera skolor för att elever ska uppnå godkänt betyg i matte, men flera lärare kallar de här prövningarna för systematiskt betygsfusk. Vad säger du om det? 
"Det stämmer inte, vi följer Skolverkets allmänna råd."

Enligt uppgifter ska ni blivit anmälda till Skolinspektionen av flera lärare, vet du om detta och hur ser du på det?
"Skolinspektionen valde att inte gå vidare med ärendet vi diskuterar här. Men givetvis välkomnar vi att Skolinspektionen prövar saken utifrån de nya allmänna råden", skriver Katharina Sjögren-Edström i sitt mejl till Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!