Linköpingspilot först ut med nya brandflyget

Linköpingsbon Johan Sjöstrand gjorde historisk flygning i ny brandbekämpning.

Johan Sjöstrand fick vara med om en historisk händelse som pilot när de mindre skopande flygplanen gjorde sin första insats mot en brand.

Johan Sjöstrand fick vara med om en historisk händelse som pilot när de mindre skopande flygplanen gjorde sin första insats mot en brand.

Foto: Saab

Linköping2020-06-18 15:22

Tidigare i år tecknade MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) avtal med försvarskoncernen Saab, som ska tillhandahålla två mindre vattenskopande flygplan, inklusive besättning och logistik, att användas vid brandbekämpning i Sverige och övriga EU.

Syftet är att räddningstjänst på marken ska få stöd med vattenbombning från luften.

I måndags genomfördes det allra första uppdraget för de nya brandbekämpningsflygen. 56-årige Johan Sjöstrand från Linköping var pilot i ett av de två flygplan som deltog i den historiska händelsen. 

– När det stod klart att jag var en av de piloter som skulle vidareutbildas för att flyga mindre skopande flygplan fick jag genomgå en hel del träning, bland annat i Spanien och Portugal. Detta var första gången jag fick delta i en skarp insats. Det blev en pulshöjning, känns bra att man arbetar med att hjälpa till att bekämpa en skogsbrand som påverkar både samhället och miljön negativt, säger Sjöstrand i ett pressmeddelande.

Han har jobbat som pilot i 34 år, med närmare 30 olika flygplansmodeller, bland annat Gripen och klassiska B17.

En skogsbrand i Örbyhus, några mil norr om Uppsala, blev första testet. Sjöstrand och hans pilotkollegor hämtade vatten från sjön Stordammen och släppte det sen över brandområdet. Totalt kastade brandbekämpningsflygen – som utgår från Skavsta utanför Nyköping – ut 60 000 liter vatten på 24 fällningar under drygt en och en halv timme.

– Insatsen var ett skolboksexempel på hur det ska fungera när vi från luften hjälper till att begränsa en brand. Från luften angrep vi branden från sidorna. Efter fjärde fällningen av vatten såg man att fronten mildrades ganska mycket. Känns väldigt bra att premiären av den här förmågan fungerade omgående, säger han i pressmeddelandet.

Vad är svårast med att vara pilot i ett mindre skopande flygplan?
– Dels att landa bra på vattnet. Vattnet känns mindre förlåtande än att landa på en landningsbana. På vatten finns det andra risker, exempelvis en allt för hög fart med flack inflygning, och kanske att man sätter i pontonerna asymmetriskt och får ett kast så att vingen doppas i vattnet och flygplanet slår runt. Dels är det att få fällningen av vattnet på rätt ställe med rätt mängd och spridning, säger Johan.

Flygplansmodellen Air Tractor AT-802 Fire boss är försett med pontoner, är 18 meter brett och tio meter långt.

Saabs kontrakt med MSB gäller åren 2020–2023.

Karta: Saab Airport AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!