Den tvist det handlar om uppstod när generalagenten för Citroen bara några dagar innan konkursen i december 2005 hämtade 37 nya bilar från Bilgallerian i Linköping. De hade fått veta att Bilgallerian var på väg att gå omkull och ville rädda vad de såg som sina bilar.
KommissionBilgallerian och Citroen hade ett så kallat kommissionsavtal vilket bland annat betyder att bilhandlaren inte behöver betala bilarna förrän de är sålda. Bilhandlaren har också rätt att skicka tillbaka bilar som han inte kan sälja.
Sådana här avtal är mycket vanliga i branschen eftersom bilhandlarna oftast är ganska små företag som inte har råd att köpa in de nya bilarna. Generalagenten låter dem därför sälja bilarna först och betala sen.
Ställdes på sin spetsMen detta ställdes på sin spets när Bilgallerian gick i konkurs. Konkursförvaltaren Magnus Nedstrand hävdade då att bilarna tillhörde konkursboet. Hans argument bygger på att kommisionsavtalet inte var "på riktigt". Istället hävdar konkursboet att bilar var inköpta av Bilgallerian och därför ska ingå i konursen.
På onsdag samlas fem domare i Högsta domstolen för att avgöra frågan. Om konkursboet vinner betyder det att samtliga generalagenter i Sverige måste se över sina kommissionsavtal med de enskilda bilhandlarna.