70 mil ovanför jordens yta susar fyra satelliter fram i 28 000 kilometer i timmen. Därifrån skickas bilder – och kvaliteten är förvånansvärt hög. Föremål på 30 centimeter syns, trots att avståndet motsvarar sträckan Linköping–Skellefteå.
Så är det heller inga billiga grejer, satelliterna. De kostade mellan 600 och 700 miljoner dollar per styck att köpa och skicka upp.
Vd Leif Haglund har varit med ända sedan de första experimenten gjordes på Saab för nästan 20 år sedan, då med bilder från flygplan. Senare avknoppades verksamheten till ett eget bolag, Vricon, som till hälften ägdes av Saab. I somras sålde Saab sin andel till den andra hälftenägaren, amerikanska Maxar.
Linköpingskontoret har cirka 80 anställda, om man räknar in ett 20-tal konsulter. I fjol växte företaget med 12 personer och i år blir det cirka 15 till.
Det är i Linköping som utvecklingen sker. Det handlar om algoritmer som omvandlar de platta satellitbilderna till 3D-bilder. Maxar i USA står för produktionen – och för satelliterna. Snart ska sex till skickas upp i rymden.
– Vi kartlägger 1 miljon kvadratkilometer i månaden och i höst ska vi höja hastigheten till 2,5 miljoner. Målet är att kartlägga hela jordklotets landmassa på 150 miljoner kvadratkilometer. Vi har snart gjort en tredjedel, berättar Leif.
Helt klara kommer de aldrig att bli, för det krävs hela tiden uppdateringar. Skogar huggs ner, hus byggs och rivs.
– Ta bara en sådan sak som förskjutningen av kontinentalplattorna. I Australien är det fem centimeter om året. På tio år är det en halvmeter och då spelar det stor roll. Det är noggrannheten som är den stora grejen med vår metod.
Med flygplan och drönare går det att få ännu noggrannare bilder, men det tar väldigt mycket längre tid. Dessutom är det ofta omöjligt att flyga över krigshärdar och platser som Nordkorea eller Irans kärnkraftverk.
– Men det händer att vi kompletterar med flyg och drönare när det krävs riktig detaljrikedom. Till exempel om en insatsstyrka i USA:s militär vill veta om gångjärnen i en dörr sitter till vänster eller höger, säger Leif.
Just USA:s militär är en stor kund, men det finns många andra användningsområden. Telekomföretag som bygger ut 5G-nätet, blåljusorganisationer och företag som levererar varor med drönare, för att ta några exempel. Det går också att skapa 3D-kartor över katastrofområden och att följa klimatförändringens effekter.
Häromdagen bröts ett band till det gamla moderföretaget Saab, när Maxar flyttade från Tannefors till nybyggda lokaler i Ebbepark.
– Vi fortsätter att ha ett tätt samarbete med Saab. Men det är jättehärligt med nya lokaler. Ebbepark har alla förutsättningar att bli en levande miljö, med kontor, bostäder och restauranger. Det blir inget renodlat kontorsområde som släcks ner när klockan är sex, säger Leif Haglund.
Behövs kontoren nu när folk vant sig vid att arbeta hemma?
– Ja, jag har märkt att allt gått lite trögare under pandemin. Det är lättare att utbyta idéer på kontoret; snacket vid kaffeautomaten är viktigt.
Ni är 80 anställda i Linköping. I USA är de över 4 000. Du är inte rädd att all verksamhet flyttas dit på sikt?
– Nej, någon sådan oro känner jag inte. De satsar jättemycket på oss. Vi har väldigt duktiga medarbetare – och dessutom är löneläget lägre i Sverige än i USA. Jag räknar med att vi kommer att fortsätta växa här i Linköping.