App utvecklad i Linköping ska ge hushållen billigare el

Med en ny tjänst, utvecklad i Linköping, vill nya bolaget Bitvis hjälpa konsumenterna att minska sin elförbrukning och elhandelsbolagen att styra konsumtionen.

"Power Flow möjliggör helt nya tjänster i elnätet vilket vi tror blir lika revolutionerande som hur internet påverkade vårt sätt att kommunicera. Vi ser till att genom automatisering optimera hemmen så att elkostnaden minskar", säger Gustav Kristiansson, vd för Bitvis, här tillsammans med teknikchef Simon Tegelid.

"Power Flow möjliggör helt nya tjänster i elnätet vilket vi tror blir lika revolutionerande som hur internet påverkade vårt sätt att kommunicera. Vi ser till att genom automatisering optimera hemmen så att elkostnaden minskar", säger Gustav Kristiansson, vd för Bitvis, här tillsammans med teknikchef Simon Tegelid.

Foto: Johan Rödin

Linköping2022-12-18 17:00

Mitt under rådande energikris och skenande elpriser lanseras tjänsten Power Flow med syfte att öka intelligensen i det svenska elsystemet – och få fler medvetna och aktiva elkonsumenter.

– Intresset är superstort hos de elhandelsbolag som vi pratat med. Vi inser hur rätt i tiden denna tjänst ligger, säger Gustav Kristiansson, vd för Bitvis som är en avknoppning från Vinnergi-koncernen som i sin tur är ett teknikkonsultbolag med huvudkontor i Linköping.

Han beskriver Power Flow som en utveckling av en tjänst som Vinnergi redan levererar till olika stadsnät, bland dem Finspångs. Nu riktar sig Bitvis mot elhandelsbolagen och via dem till konsumenterna.

undefined
"Vi har sett att det är i hemmen den största vinsten med produktionsstyrd konsumtion kan göras", säger Simon Tegelid, teknikchef på Bitvis. Till höger företagets vd Gustav Kristiansson.

– Vi vill nå in i hemmen. Finns det hundralappar att tjäna ökar intresset och det är där den största vinsten med produktionsstyrd konsumtion kan göras. Det blir ännu viktigare nu när samhället ställer om till mer grön, men också mer väderberoende energikällor som vindkraft och solkraft säger Simon Tegelid, teknikchef på Bitvis.

De tre komponenterna i Power Flow är en kund-app, en liten hårdvara som konsumenten installerar i sin elmätare samt en webb-vy där elhandelsbolaget i realtid ser abonnenternas elkonsumtion.

– Syftet är att elhandelsbolaget ska bli bättre på att prognostisera elkonsumtionen och reglera den så att elsystemet håller sig i balans. För konsumenten är det en möjlighet att minska förbrukning och kostnader. Du ansluter din elbil, din värmepump och diskmaskin så schemalägger vi så att de med automation går på lågpristimmar, säger Kristiansson.

undefined
I dag finns 100 000 elbilar i Sverige. Och fler blir det. Det påverkar elkonsumtionen rejält. En möjlighet för konsumenten att styra och ha koll på laddningen i hemmet är ett av incitamenten för Bitvis nya tjänst - Power Flow.

Tjänsten lanseras efter nyår. Kontrakt med ett elhandelsbolag är redan skrivet. Konkurrenter finns, men enligt Kristiansson ingen med en liknande helhetslösning som Bitvis. Och de i dag nio anställda ska bli fler.

– Tre till börjar nästa år och vi kommer att söka fler. Vi kommer åtminstone att vara 20 personer som jobbar med det här nästa år.

Vad finns det för fallgropar? Är ni dyra?

– Värdet för elhandelsbolagen och konsumenterna är så högt att det inte blir trovärdigt att nämna. Jag skulle säga att vi är prisvärda. Vi har en månadskostnad för plattformen som är olika stor beroende på hur stort elhandelsbolaget är plus en liten kostnad för appen.

Och var är ni om ett år?

– Då har vi 5–8 elhandelsbolag som kunder och mellan 50 000 och 100 000 elabonnenter som använder vår app dagligen, säger Gustav Kristiansson.

undefined
"Power Flow möjliggör helt nya tjänster i elnätet vilket vi tror blir lika revolutionerande som hur internet påverkade vårt sätt att kommunicera. Vi ser till att genom automatisering optimera hemmen så att elkostnaden minskar", säger Gustav Kristiansson, vd för Bitvis, här tillsammans med teknikchef Simon Tegelid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!