Måndagsintervju
– Vi har precis öppnat i Manchester och målet är att snart finnas på fler europeiska marknader, säger vd Gunilla Åberg.
Linköping har många bolag som följt IFS och Intentia (dagens Infor) i spåren och lyckats utveckla framgångsrika affärssystem.
Ett av de färskaste, och mest snabbväxande, är Next som grundades 2014.
Vi kliver in i ett av Linköpings anrikaste hus, Drottninggatan 14 där stans lärarseminarium låg runt förra sekelskiftet, för att höra mer om Nexts explosionsartade utveckling.
– Det här är vår bas, vårt huvudkontor, och här ska vi växa rejält, säger Gunilla Åberg. Vi sitter redan idag i hela huset, men det finns absolut utrymme att välkomna fler.
Next utvecklar och säljer affärs- och verksamhetssystem riktade till företag i bygg- och entreprenadbranschen. Att kombinera digitalisering och byggbransch har visat sig vara ett framgångsrecept. 2022 räknar företaget med att omsätta cirka 160 miljoner kronor.
– Byggbranschen är fortfarande en av de mest underdigitaliserade branscherna. Det är mycket manuellt arbete och äldre systemlösningar. Samtidigt är det en otroligt stor bransch, som står för en betydande del av Sveriges BNP (sju procent 2020 enligt SCB), så vi har bara börjat skrapa på ytan, säger Åberg.
Gunillas bakgrund, innan hon klev in i Next, innehöll 20 år i telekombranschen och drygt tio år som investerare i startupbolag och affärscoach på företagsinkubatorn Lead.
– Jag är från Linköping och pluggade till civilingenjör på Liu. Jag älskar att verka i den här regionen med många innovationer och tillväxtbolag.
Varför är branschen så underdigitaliserad?
– Företagen har haft fokus på hantverket, på produktionen, och då kanske det blivit mindre fokus på den administrativa biten. Sen har det nog inte funnits molnbaserade och mobila verktyg anpassade till branschen. Det är ju det vi står för, vi kommer från byggbranschen från början. Huvudgrundaren Anders Jacobson, och flera andra i grundarteamet, har jobbat länge med lösningar för bygg- och entreprenadbranschen, bland annat i NCC och Skanska.
Enligt SCB fanns det 110 832 registrerade byggföretag i Sverige 2020.
Hur kommer produkten utvecklas närmaste tiden?
– Med ny funktionalitet och tilläggsförvärv. Hittills har vi gjort tre förvärv i Sverige och Norge.
Senaste uppköpet gjordes faktiskt på hemmaplan då Next gick samman med Linköpingsföretaget Byggplanen och deras planeringsverktyg.
Hur är konkurrensen på er marknad?
– Det finns absolut bra konkurrenter. Men vi har en bra position på en stor marknad, där det finns plats för många aktörer.
Next har vuxit över 50 procent per år de senaste fem åren inklusive förvärv.
Vad är nyckeln för att fortsätta växa?
– Det absolut viktigaste är att få in fler duktiga medarbetare. Får vi det så är målet att fortsätta växa där vi står och på nya marknader.
Är det svårt att hitta rätt personal?
– Vi har lyckats bra. Det här är en väldigt bra region när det kommer till att hitta rätt personal. Närheten till universitetet betyder mycket.
Hur har er verksamhet påverkats av pandemin de senaste två åren?
– Vi har haft fantastiskt fin försäljning under den perioden. Som vi har uppfattat det så har byggbranschen inte påverkats nämnvärt. Det kan nog vara så att pandemin i sig har snabbspolat digitaliseringen och ökat insikten hos många om behovet av bra verktyg.