Arkadspel från förr får nytt liv i Linköping

För många arkadnostalgiker kan nu en dröm gå i uppfyllelse. Arcade dreams säljer arkadmaskiner till företagskontor och står inför Europaexpansion.

"Vi försöker ta tillbaka retrostuket till år 2022". Rasmus Tiensuu (t.v.)  och Anton Juholt (t.h.) förklarar både hur tekniken funkar och företagets USP.

"Vi försöker ta tillbaka retrostuket till år 2022". Rasmus Tiensuu (t.v.) och Anton Juholt (t.h.) förklarar både hur tekniken funkar och företagets USP.

Foto: Jan Novotny

Linköping2022-06-20 05:00

Förra året omsatte de drygt 6 miljoner kronor. I år räknar de med att omsätta mer än det dubbla. Affärsidén? Att bygga och sälja arkadmaskiner, sådana som förr ofta fanns i spelhallar, till framför allt företagskontor. Med en liten twist: skräddarsydd design.

– Det är tack vare dekoren som väldigt många företag fått upp ögonen för det här. Den är helt anpassningsbar, företagen kan sätta vilken design de vill, berättar Rasmus Tiensuu, verksamhetschef på företaget.

Anton Juholt, ansvarig för försäljning, exemplifierar.

– Ett företag hade satt sin vd:s ansikte på maskinen, men redigerat bilden så att han såg ut som en skurk från ett tv-spel.

Tanken är bland annat att maskinerna kan locka personalen tillbaka till kontoren efter pandemin, eller dra till sig uppmärksamhet om man som företag har den på olika mässor.

undefined
Hoppa, slå, skjut. Spelen är enkla, och däri ligger deras fördel, lyder säljargumentet. Arkadmaskinerna kommer i olika varianter. Vissa står på marken medan andra monteras på väggen.

Kommer inte det här fel i tiden när alla har obegränsat med spel i sina mobiltelefoner?

– Tvärtom! Kommer man in i ett rum och ser ett arkadspel så dras man automatiskt till det. Alla fattar det, det är intuitivt. Spelen är så pass simpla att vem som helst kan spela dem. Många av dagens spel kan vara krångligare att lära sig, argumenterar Rasmus Tiensuu. 

Rent tekniskt finns det ett par olika lösningar. En möjlighet är att ett originalspel från en gammal arkadmaskin monteras i ett nytt chassi. En annan att en nytillverkad konsol med en mängd förprogrammerade spel används.

undefined
"Vi försöker ta tillbaka retrostuket till år 2022". Rasmus Tiensuu (t.v.) och Anton Juholt (t.h.) förklarar både hur tekniken funkar och företagets USP.

Det hela började med att Arcade dreams vd och grundare Ivan Elgstrand såg en annons för arkadmaskiner som verkade nytillverkade. Han hörde av sig till personen bakom annonsen, varpå det visade sig att det var en snickare i Huskvarna som byggt maskinerna själv. Ivan Elgstrand blev helt tagen av hantverket. Han har vuxit upp med tv-spel och har följt spelbranschen under många år.

– Marknaden för arkadmaskiner är fortfarande reglerad, men det finns en lucka som möjliggör att sälja dem till företag som inte har dem i allmänna utrymmen. Och jag visste att det inte fanns någon annan som gjorde det här, säger Ivan Elgstrand.

Så de gick samman med sina respektive bakgrunder inom företagande och snickeri, och lade grunden för verksamheten som idag producerar ungefär 150 arkadmaskiner om året.

undefined
Han hittade en lucka på marknaden. Ivan Elgstrand, Arcade dreams VD och grundare, kunde med sin erfarenhet inom spelbranschen se det andra missade.

Själva idén att satsa på designen fick Ivan Elgstrand när han diskuterade saken med sin fru. Han hade tillsammans med en designer utvecklat en prototyp av arkadmaskinen, som han tog med sig hem för att fundera på om den kunde fungera som produkt.

– Min fru är ingen "gamer" överhuvudtaget. Men så kom hon hem och såg den här maskinen bland vår annars ganska minimalistiska inredning och kläckte ur sig: "det där ser jävligt bra ut". Spelentusiaster är det inte svårt att övertyga om att köpa ett arkadspel, men att vinna över någon som min fru, det är där pengarna finns, säger Ivan Elgstrand.

Nu står företaget inför en expansion till de nordiska grannländerna och Tyskland. För att lättare nå ut till fler kunder har de ingått ett samarbete med Office management, ett företag som säljer allt möjligt som ett kontor kan tänkas behöva. Ambitionen är att ha relativt stor försäljning utomlands redan nästa år. På Arcade dreams skulle man dock gärna göra ett större avtryck lokalt också. Av alla företag i närområdet finns det bara en handfull som köpt deras produkter.

– Ska vi verkligen slå i Norge innan vi slår i Linköping?, säger Anton Juholt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!