Linköpingsföretaget som spred ljus över hela världen

Hösten 1955 etablerades Auto-Marin AB i Linköping. Företaget tillverkade bil- och cykellyktor. Produkterna såldes såväl i Sverige som på export.

Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 på Stånggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anläggningen mitt i bilden. Bild från 1956.

Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 på Stånggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anläggningen mitt i bilden. Bild från 1956.

Foto: Arne Gustafsson/Östergötlands museum

Linköping2023-03-04 14:00

Vår stad

Auto-Marin hade under krigsårens importstopp av tyska varor tagit över Robo:s, som var Robert Boschs svenska dotterbolag, tillverkning av cykellyktor. Flytten till Linköping motiverades med att företagets centralt i Stockholm liggande lokaler blivit för trånga. Valet av Linköping förklaras av att den dåvarande storägaren, Kinnevik, hade tomma lokaler här efter det att konservfabriken Sirius flyttat från staden.

undefined
Auto-Marin, som tillverkade bil- och cykelbelysningar, etablerades 1955 på Stånggatan 7. Företaget bytte namn först till Robo och sedan till Nordisk Bilbelysning. Verksamheten drevs i den vita anläggningen mitt i bilden. Bild från 1956.

Linköpingsbyggnaden måste dock både byggas om och till. Dåtidens regler krävde att ombyggnationen av den befintliga byggnaden måste vara klar före det att tillbyggnaden fick påbörjas. Överflyttningen från Stockholm skedde därför i två etapper. Alla anställda erbjöds, men bara sju följde med till Linköping.

De första kollektivanställda började i Linköping i september 1955, men först efter semestern året därpå var produktionen i full gång. Tillverkningen omfattade främst bilstrålkastare och cykellyktor, samt traktorstrålkastare och mörkläggningslyktor för armén. 

År 1958 började svenska Robert Bosch AB att årligen köpa ett antal Auto-Marinaktier av Kinnevik, som 1963 var helt utlöst. Från 1960 hette företaget Robo AB.

Företaget vann uppdraget att leverera strålkastarna till Volvo Pv 444, några år senare även bakljusen till Volvo Amazon. Extraljus till bilar var också en viktig produkt. När radio- och tv-master på 1960-talet uppfördes runt om i Sverige erhöll Robo uppdraget att utveckla och leverera varningslampor för flyget. Tillverkningen av cykellyktor kom att upphöra 1978.

undefined
Alltsedan Auto-Marin etablerade sig i Linköping var ett stort antal kvinnor verksamma i tillverkningen. Solgerd Friberg var en av de 132 anställda som flöjde med från Robo till Nordisk Bilbelysning. Bild från 1992.
undefined
Verkstadsklubbens styrelse på Robo bestod runt 1990 av fem kvinnor. Från vänster ses Gunilla Carlsson, Margareta Nilsson, Inger Wadsten och Erika Donath. Kristin Zentio var styrelsens femte ledamot.

Efter Tysklands återförening beslutade Bosch att lägga ned verksamheten i Linköping, vilket genomfördes den 31 juli 1992. 

Då grundade Robo:s företagsledning tillsammans med 29 medarbetare Nordisk Bilbelysning AB, NBB. De lyckades få överta tillverkningen av delar av Robo:s sortiment. Av Robo:s 332 anställda bereddes 132 arbete i NBB. Övriga anställdes av olika Linköpingsföretag, förtidspensionerades eller gick ut i arbetslöshet.

Bland NBB:s kunder kan Volvo, Scania och Toyota nämnas. Cirka 80 procent av produkterna exporterades, bland annat till Australien.

undefined
Hans Polzer, vd för Robo 1987–92 och NBB från 1992, i samtal med SIF-ordföranden Tommy Johansson. Bild från 1993.

För att ge eleverna kunskap om företagande tillhandhöll NBB praktikplatser för Folkungaskolans företagargymnasium. För att få ungdomar intresserade av industriarbete var NBB även fadderföretag för Skäggetorpsskolan. 

NBB köptes 2000 av den franska billjustillverkaren Holophane, som 2011 flyttade merparten av tillverkningen till Frankrike. 

Tack Hans Polzer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!