Roxen AB grundades i Linköping tidigt 1990-tal och 1993 skapade företaget en av världens första internetsidor. Idag har bolaget 20 anställda, med kontor i Sverige och USA, och utvecklar och säljer publiceringsplattformen Roxen Editorial Portal. På kundlistan finns över hundra medietitlar i Skandinavien, Nordamerika och Sydamerika.
På onsdagen offentliggjordes företagets största affär någonsin. The Philadelphia Inquirer, grundad 1829 och med tio miljoner läsare i månaden, köper Linköpingsbolagets plattform för att utveckla papperstidningen.
Per Östlund, Roxens vd, jublar över affären:
– Vi fokuserar på en sak – och vi gör den så bra att den står ut globalt. Vi är ett litet företag, vilket är en styrka. Vi är helt fokuserade på att vara en perfekt leverantör när det kommer till tidningsproduktion – papperstidningen är fullständigt affärskritisk för många medieföretag världen över.
Linköpingsföretaget är samarbetspartner till ArcXP, Washington Posts utvecklingsbolag, och det är så man lyckats få Philadelphiatidningen på kroken. Washington Post ägs av Amazongrundaren Jeff Bezos och ArcXP ingår i Amazonkoncernen.
– Vår relation med ArcXP är grundläggande, säger Per Östlund. De har världsledande spetskompetens inom det digitala: att skapa, publicera, konvertera, samla in och analysera data, driva trafik, driva e-handel. Men papperstidningen är fortfarande avgörande för många publicister. Och där är vi fokuserade och världsledande.
Matt Boggie, teknikchef på The Philadelphia Inquirer, säger i ett pressmeddelande:
– Roxen kommer att hjälpa oss att skapa en bättre produkt på ett enklare och mer effektivt sätt, samtidigt som vi kan satsa på kreativ nyhetsredigering. Roxen har jobbat med en mängd olika publicister, de har en djup förståelse för komplexiteten i papperstidningsproduktion.
I samma pressmeddelande framhåller Roxen att en av framgångsfaktorerna med deras plattform är att användaren "tack vare automatiserade mallar slipper redaktionen kostsam manuell handpåläggning – samtidigt som man har fullständig kontroll över layout och kvalitet".
– Under lång tid har mediehusen trott att man inte behöver uppgradera sitt printsystem, papperstidningen är ju ändå borta snart. Men den teorin har grusats för längesen. Papperstidningen är fortfarande viktig av många skäl: för att vara relevanta, för att driva intäkter, för varumärket, säger Per Östlund.