2011 startade paret Jonas Virsén och Caroline Sundkvist en webbutik och sålde bland annat egendesignade gjutformar till hemmafixare.
Tajmingen var utmärkt. Sedan dess har hobbymarknaden vuxit explosionsartat – precis som deras företag, WS & Company, som sedan dess utökat sortimentet med färg och annat konstnärsmaterial.
– Det verkliga lyftet kom när vi för fyra år sedan flyttade till vår nuvarande butik på Tornbyvägen, berättar vd Jonas Virsén.
Det finns gott om siffror som ger stöd för WS & Companys utveckling. De första åren ökade omsättningen med 100 procent per år, de senaste åren har tillväxten varit 35 procent och antalet anställda har växt från 5 för knappt två år sedan till 11.
Det senaste steget är en utvecklad satsning på e-handeln. I september flyttades lagerdelen till 650 kvadratmeter stora lokaler i "nya" Torvinge industriområde – mitt emot Tallboda.
– Det gör att vi kan effektivisera och öka lönsamheten ytterligare, säger Caroline Sundkvist, operativ chef och ansvarig för ekonomi och administration.
Under pandemin har WS & Company fortsatt gå framåt.
– Kalenderåret 2020 ökar vi omsättningen till strax under 14 miljoner jämfört med 10 miljoner 2019, berättar Caroline.
– Och januari i år är 45 procent bättre än i fjol, fyller Jonas i.
Men i början av 2020 såg det allt annat än ljust ut. Efterfrågan fanns. Folk som fick hålla sig hemma skrek efter sysselsättning.
– Problemet var att det inte gick att få tag på varor. Det har varit stopp i tillverkningen till och från både i Europa och USA. Det har gjort att vi fått säkra upp med andra leverantörer, särskilt nationellt. Det är faktiskt en positiv effekt av allt det här, säger Jonas Virsén.
Innebär satsningen på e-handel och nytt lager mindre fokus på butiken i Tornby?
– Absolut inte. Flytten av lagret gjorde att vi kunde öka butiksytan från 200 till 340 kvadratmeter. Vi har 13 000 varor och i princip samma sortiment i butiken som på nätet. Och vi har hela Östergötland som upptagningsområde på kundsidan, säger Jonas Virsén.
Och vad har ni för mål i år?
– Att få till ordningen i det nya lagret så vi kan fortsätta växa. Vi kommer att introducera ett eget varumärke med specialprodukter till ytbehandling i betong, egna gjutformar och formmaterial. Vi ska också bygga upp en studio i en lokal intill lagret för att börja med online-kurser.