Online Voices är en castingbyrå och ljudproduktionsbolag som arbetar med ljudinspelningar och ljuddesign för TV, webb, podcasts och radio. Då de har en röstbank med över 6 000 handplockade proffsröster från 250 olika språk och dialekter har de kunder över hela världen.
Företaget grundades av Linköpingsbon Kalle Widelius 1999.
– Från att ha en liten sovrumsstudio på Platensgatan till att vara nummer ett i Sverige på ljudproduktion, och ett av de ledande i Europa. Det hela började med att jag tog ett lån på 30 000 kronor och hade väl egentligen ingen tanke på att det här skulle bli något annat än en liten sidoverksamhet.
Men projektet tog fart när Kalle Widelius flyttade till London för att jobba som speaker på Kanal 5 på kvällarna. Detta ledde till att han under dagtid hade möjlighet att utveckla företaget. Fyra år senare hade han fått så bra snurr på verksamheten att företaget kunde stå på egna ben. Kalle valde då att återvända hem till Linköping för att satsa helhjärtat. Verksamheten bedrev han, till att börja med, från en liten lokal på cirka 15 kvadratmeter i just Correnhuset.
20 år senare knyts säcken ihop då NTM Media (som bland annat äger Corren) köpt delägarskap i företaget.
– Att driva företag i mediebranschen kräver mer och mer i takt med att utvecklingen går framåt. Personligen ser jag stora fördelar med att man får komma in i en organisation där det finns väldigt mycket expertis inom olika delar som marknadsföring, ledarskap, HR, juridik och IT. NTM har också ett väldigt brett kontaktnät med mycket kunder, och det har vi också. Då tänker vi att det här kan bli en väldigt bra symbios, säger Kalle Widelius.
Har det alltid varit planen att sälja företaget en dag?
– Jag har nog känt under en tid att det skulle vara roligt att driva bolaget vidare ihop med en annan aktiv ägare. Det kan vara väldigt ensamt att vara ägare och att hela tiden behöva förnya sig och utveckla bolaget. Det är inte självklart att man kan göra det. Nu har jag ändå kört på i 25 år och känner att tiden är mogen för det här. Sen tycker jag såklart att det är jätteroligt att det får fortsätta vara östgötskt ägande.
Annie Lidesjö, COO (Chief Operating Officer) på NTM, förklarar att koncernen sett en ökad efterfrågan på ljudproduktion, både från prenumeranter och annonskunder.
– Men vi ser också ett behov av att bygga fler intäktsben att ha med oss framåt när papperstidningar försvinner mer och mer. Och där ju ljud spännande. Det växer både i journalistiken och överlag hur man konsumerar saker.
Varför väljer NTM att köpa just Online Voices?
– Det är ett Linköpingsföretag som matchar bra med våra värderingar. Vi tycker att de är ett väldigt bra bolag som är ledande i Sverige på ljudproduktion.
Vad kan Correns prenumeranter förvänta sig av satsningen?
– Vi kollar på en hel del grejer där vi kan använda ljud för att få en bättre, mer proffsig produktion. Bland annat gör ju Corren en del poddar. Men det finns inget konkret bestämt som vi ska göra just nu. Utan det första blir att binda dem i våra strukturer och processer. Sen kommer vi titta på vad det finns för typ av samarbeten och möjligheter där vi kan jobba tillsammans i det redaktionella, men också det kommersiella, säger Annie Lidesjö.
NTM köper majoriteten av aktierna i Online Voices av Kalle Widelius och Malin Annerud. Kalle Widelius fortsätter leda bolaget som vd och är fortsatt delägare.