Anna Eklöf arbetar som professor på Linköpings universitet– och är samtidigt vd för ett spelbolag.
Möjligen är hon ensam i Sverige med att kombinera de två yrkesrollerna. Men det var inget hon tänkte sig när hon började sin forskarbana inom ekologi.
Hon har länge studerat näringsvävar, alltså hur djur och växter samspelar i sammankopplade näringskedjor. Eftersom det lätt blir väldigt komplexa system med tusentals arter kan de vara svåra att överblicka, särskilt för någon som inte är expert på ämnet. För några år sedan fick hon därför idén att skapa en visualisering av näringsvävar för den breda allmänheten, som ett sorts utbildningsmaterial i skolor och på museer.
– Vi tog kontakt med en programmerare och en grafiker, och de hjälpte till att dra upp ett projekt, sökte forskningspengar – och fick det.
Det var så Lutra interactive blev till – ett spelföretag som fokuserar på så kallade "seriösa spel". Det är spel, eller bara program, som utnyttjar de verktyg som spelutvecklare använder för att lösa en viss uppgift. Till exempel att lära någon hur en näringsväv fungerar.
Att skapa den första visualiseringen tog ungefär ett år, och satte en boll i rullning. Via olika kontakter inom East Sweden game, den östgötska nätverksorganisation för spelföretag som Lutra ingår i, kopplades de ihop med personer på Nationellt forensiskt centrum (NFC). På den vägen kom så nästa projekt: att skapa interaktiva brottsplatser i digitalt format.
Nils Folker hade vid det laget kommit in i företaget som speldesigner. Han berättar att NFC redan idag använder laserverktyg för att skanna av och återskapa verkliga miljöer i olika datorsimuleringar.
– Men resultatet de får är väldigt tungt, man behöver en megadator för att kunna visa det. Och man behöver kanske ett tränat öga för att kunna se det – det är inte som vanlig 3D, utan det är punktmoln, mer som ett mätinstrument.
– Så det blev första utmaningen, att konvertera det här till någonting som funkar i realtid i en spelmotor.
Och det lyckades. Sen fick de ytterligare en idé. Men den kändes först ogenomförbar, "helt sci-fi" som Nils Folker beskriver det.
– Det var positionering från övervakningskameror in i 3D-miljöer.
Vänta, vad innebär det? Förklara!
– För att se hur ett brott har gått till, och om man ska visualisera det, kan man behöva göra någon form av animering. Att man kan visa var olika personer har varit. Som man gör nu är att man tittar på varje bild från övervakningskameran och försöker se: "finns det nåt som kan säga var exakt i scenen de är?".
– Man kanske kollar på plattor som ligger i marken, att "vid platta tre har han foten". Och så hoppar man fram till nästa bildruta. Så kanske man har 30 personer som går över scenen, så det tar ju evigheter att göra en sån animation. Där ville vi se om vi kunde hjälpa till och hitta nån lite mer automatiserad lösning.
Även det lyckades till slut, trots att det från början verkade omöjligt. Det visade sig att det gick att göra med samma 3D-verktyg som man annars använder för att modellera karaktärer i dataspel. Och allt det här klarade de av på bara en månad.
– Det är nästan lite förvånande att det inte fanns innan, säger Anna Eklöf.
Än så länge är det här "spelet" bara en prototyp, men förhoppningen är att det ska bli ett verktyg som används reguljärt i brottsutredningar.
– Framförallt måste det testas och man måste kolla precisionen på metoden som vi har, säger Nils Folker.
Som företag betraktat är Lutra fortfarande en liten startup. Till en början kom intäkterna till stor del från forskningsmedel. Efter att ha lanserat ett spel som skulle lära barn om återvinning omsatte man år 2022 drygt 1,3 miljoner kronor. Det var visserligen mer än dubbelt så mycket som året innan, men bara nätt och jämt tillräckligt för att täcka personalkostnaderna.
Hur ska ni egentligen börja tjäna pengar på det ni gör?
– Vi försöker ju verkligen hitta många områden där det fungerar, och det har varit väldigt spännande att jobba med NFC och vården nu till exempel. Men det kan ibland vara svårt att få dem att lägga pengar på det, det är många olika system där. Så något som vi också vill rikta in oss mer på är ju företag, exempelvis inom logistik, som absolut kan dra stor fördel av den tekniken som finns, säger Nils Folker.
Anna Eklöf tillägger:
– Det känns lite som att vi håller på att bygga marknaden nu också genom att ta de här projekten och visa att "det här går att göra".