Hur mycket pengar det nya kontraktet är värt tillhör företagets affärshemligheter, enligt Per-Erik Cardell, platschef på UMS Skeldar.
– Jag kan inte säga hur många, men det handlar om många miljoner för oss. Det är ett väldigt värdefullt kontrakt som innebär att vi ska leverera våra helikoptersystem till Holland och Belgien under de tio kommande åren. Vi ska utrusta deras tolv fartyg som letar efter minor i havet, säger Per-Erik Cardell.
Linköpingsföretaget utvecklar obemannade helikoptrar i sina lokaler i Hackefors, men helikoptersystemet byggs i samarbete med Scanfil (före detta Partnertech) i Åtvidaberg. Helikopterns delar tillverkas på flera ställen i världen och färdigmonteras i Åtvidaberg. Men den sista touchen och anpassningen till varje enskild kund sker i Hackefors.
Helikoptern används främst för övervakning, spaning och besiktning av olika slag. Sedan tidigare har företaget ett kontrakt med Kanada och Tyskland samt med Europeiska sjösäkerhetsbyrån (EMSA), där helikoptersystemet används till att granska fartygs utsläpp av avgaser.
– För oss är det viktigaste att vi har försäkrat oss om ett långsiktigt samarbete. Kontraktet innebär att vi måste leverera många helikoptersystem och att vi också måste integrera nya typer av sensorer som ska kunna upptäcka minor i havet, säger Per-Erik Cardell.
Mycket nytt utvecklingsarbete kräver också fler anställda. Under de två senaste åren har antalet anställda fördubblats till nuvarande 100 personer, varav 70 fastanställda och 30 konsulter. Men det behövs fler.
– Vi planerar att nyanställa ett 15-20-tal personer under det här året. Vi har redan börjat i mindre skala i veckan. Efter semestern kommer vi i gång i full fart.
Många företag söker utvecklare, hur ska just ni lyckas med att locka dem?
– Historiskt sett har vi aldrig haft problem med att hitta rätt kompetens. Vi är ett litet företag och många tilltalas av det lilla eftersom man kan påverka mer än på ett stort företag. Och vi söker flera kompetenser, till exempel tekniker, inte bara utvecklare.
I helikoptersystemet ingår oftast en markstation, två V-200 helikoptrar, olika sensorer beroende på vad helikoptern ska användas till samt reservdelar, utbildning och teknisk support. UMS Skeldar knoppades av från Saab tidigare och ägs nu till hälften av Saab och till hälften av schweiziska UMS aero group-koncernen. Huvudkontoret ligger i Schweiz.