Två månader kvar till julafton och snart väntas handeln ta fart inför årets stora högtid. Men logistikproblem och kraftigt stigande fraktpriser gör att vissa hyllor i butikerna inom kort kan stå tomma.
Det är coronapandemin som ställer till det, och problemen är som störst i Asien. Flera medier har de senaste dagarna rapporterat om att ökad smittspridning i ett antal länder ger störningar i logistiken globalt. Framför allt är det kläder och elektronik som påverkats extra mycket.
– Leveransproblemen är inget nytt för oss, så här har det varit under hela pandemin, säger säljaren Anton Gustavsson på Webhallen i Linköping.
Han berättar att efterfrågan på nya spelkonsoler från Xbox och Playstation varit enormt hög sedan de lanserades i november förra året. Nu, nästan ett år senare, finns det fortfarande kunder som inte kunnat få hem sin konsol. Att beställa en konsol nu ger ingen garanti för att få hem den till jul.
– De har varit slut i hela västvärlden, det är kaos. På många håll har köpare utnyttjat bristen, de har köpt upp flera konsoler och sedan sålt dem för överpris på Blocket. Vi har därför blivit noggrannare med att ta uppgifter på alla köpare, så att samma person inte ska kunna köpa upp flera konsoler.
Några gator bort, på klädbutiken Sportif Unlimited, vittnar ägaren Pelle Valsinger om liknande problem, om än inte lika extrema.
– Det har varit så här under hela pandemin. Det blir jättestruligt när flödena inte fungerar som de ska. Vissa varor har dröjt några veckor, andra har vi fått in först när säsongen är över.
Han är dock noga med att poängtera att varken butiken eller dess kunder har lidit särskilt hårt av leveransproblemen.
– De flesta klarar sig bra utan en till tröja, det är värre för personerna i andra änden av kedjan som kanske blivit av med sitt jobb för att produktionen har stannat av.
I korsningen Nygatan-Bokhållaregatan ligger butiken No36 som drivs av Carina Hanski och Petra Larsson. Många av deras kläder kommer från nordiska märken med produktion i Europa. Till skillnad från hos Webhallen och Sportif Unlimited har leveranserna blivit ett problem först nu under hösten.
– Vi har börjat märka att vissa leveranser blir några veckor försenade. Det är framför allt kläder med Asienproduktion som det strulat med, säger Petra Larsson.