Chefsekonomer på Stockholms Handelskammare har tidigare spått generösa och långa reor som en följd av inflationen. Men Linköpingshandlarna verkar under mellandagsrean inte ha planer att förändra något från tidigare år.
Daniel Hwasser är customer experienced manager på MediaMarkt, svensk titel saknas. Han tror inte att årets mellandagsrea kommer vara annorlunda.
– Det är inget jag kan se framför mig, som det sett ut historiskt så finns det erbjudanden hela tiden. Black Friday har blivit Black week och mellandagsrean brukar numera sträcka sig långt in i januari.
I december bedömde en mängd företag inom just elektronikhandeln att de hade för stora lager på grund av rådande omständigheter, men det är inget som oroar Daniel Hwasser.
– Vi har lite vind i seglen just i Linköping, så det är en bra känsla. Det är helt andra förutsättningar nu såklart, men vi hade förväntat oss att det skulle vara ännu tuffare tider än det har varit. Absolut, vi kanske har större lager än vi brukar, men det finns också i planeringen.
Han märker av elpriser och inflation i andra köpbeteenden snarare än genom minskade inköp.
– Man kollar mer på energiklasser än man gjort tidigare och betalar gärna extra för en energisnål produkt. Man har även börjat undra om energiklasser på till exempel TV-apparater, det har det inte varit så mycket snack om tidigare år.
På Tornby är det full aktivitet nu under mellandagsrean. Rea-skyltarna är översvallande, särskilt i klädbutiker.
– Överlag så har vi haft det lite bättre än föregående år under mellandagsrean, men det har också varit lugnare shopping inför jul, säger Johanna Wetterberg, butikschef på Jack & Jones.
Inte heller här väntas en förlängd rea-period.
– Vi kompenserar istället i butiken genom att vi har ett mindre sortiment, då inflationen gjort det dyrare för oss att köpa in. Men rean är ungefär densamma som förra året.
På östgötsk-småländska Sandströms berättas istället om ett okärt återseende med en annan kris under mellandagarna, snarare än inflation och elpriser.
– Vi har inte märkt så stor skillnad om man jämför med tidigare år, ta i trä... Vi har snarare märkt skillnad med covid. Avstånd och munskydd är viktigt igen.
Blir det rea långt in på nästa år?
– Det har vi alltid. Vi kommer hålla på till slutet av januari. Det gör vi jämt och det har vi alltid gjort. Jag tror vi har sista i slutet av januari, säger butikschef Lisa Almroth.
Anders Ringholm är butikschef på Lekia i i-Huset. Inte heller han upplever någon påtaglig skillnad, varken i julhandeln eller under mellandagsrean. Detta krediterar han till att befinna sig i en unik bransch.
– Barnen ska ha sitt. Jag kan tänka mig att man väljer att inte köpa en ny TV. Men barnen går, som tur är för min bransch, i första hand. Lyxkonsumtionen till sig själv tror jag man väntar med, barnens julklappar vill man inte riktigt tumma på.
Trots den stora rean och många bilar på parkeringen är det många som kommer ut tomhänta från varuhuset. Förklaringen? Kanske en del förutsättningslös fönstershopping. Centzyh Lindh är en av dem.
– Jag letar inte efter något särskilt! Jag ska kolla på kläder, säger hon och skrattar.
En del butikschefer uppger internethandeln som den stora förändringen från förr. Kanske är det den i första hand, snarare än energikris och inflation, som är butikshandelns stora hot.