Bondens Skafferi är i grunden en restauranggrossist. En stor del av verksamheten går ut på att åka runt till olika gårdar och hämta råvaror som sedan levereras till länets krogar och delikatessbutiker. Att de skulle öppna en butik i Linköping var från första början inte någon självklarhet.
– Men när pandemin kom och restaurangerna fick restriktioner valde vi att testa att öppna en popup-butik på Sveagatan. Det fick väldigt bra gensvar, så då blev det att vi fortsatte och den blev mer permanent, säger Petter Kock, en av personerna bakom satsningen.
Drygt fyra år har passerat sedan dess, och nu har företaget valt att stänga butiken. Det kommer att ske i slutet av februari.
– Det har tuffat på och varit jättekul under de här åren. Vi är tacksamma för alla otroligt härliga kunder vi har haft, säger Kock.
Han förklarar att det just nu händer mycket saker på andra håll i företaget, vilket gör att butiken har skötts lite styvmoderligt under en period. Dessutom har lågkonjukturen till viss del märkts av i kundernas köpbeteende, och nu lockar det att testa andra koncept. För att kunna realisera det krävs en annan typ av lokal.
Vad är det för koncept ni funderar på?
– Vi skulle vilja dra nytta av att grossistverksamheten i företaget och ha tillgång till ett fullt utrustat restaurangkök så att vi kan laga mat. Vi har också tänkt oss att producenterna vi jobbar med skulle kunna hålla kurser i olika former av förädling. Helt enkelt skulle vi vilja ha en lokal som vi kan använda mycket mer än den vi har nu.
Exakt vad företaget kommer välja att satsa på i framtiden är inte hugget i sten, utan det får framtiden utvisa.
Det gick över förväntan för butiken i början – har det sjunkit nu på slutet?
– Det skulle jag inte säga. Visst var det kanske lite nyhetens behag i början, men sen har det varit ungefär som för stans restauranger. Tisdag och onsdag, rätt lugnt. Torsdag lite mer och sen fullt ös fredag och lördag. Eller ja, snittinköpen kanske har gått ner lite senaste året.
Petter Kock betonar att valet att stänga butiken inte grundar sig i att affärerna gått dåligt, utan snarare har att göra just med bristande utvecklingsmöjligheter i lokalerna, samtidigt som grossistverksamheten tar mer och mer tid.