Linköpingsbor rasar – erbjudande ser ut som faktura

En faktura som måste betalas eller bara ett erbjudande som kan slängas direkt i papperskorgen? De senaste dagarna har många Linköpingsbor fått brev från det ljusskygga företaget som vill tvätta gravstenar.
"Vi har en vän som avled nyligen, då känns det extra när man får sånt här i brevlådan", säger Linköpingsbon Thomas Almqvist.

"Vi har en vän som avled nyligen, då känns det extra när man får sånt här i brevlådan", säger Linköpingsbon Thomas Almqvist.

"Vi har en vän som avled nyligen, då känns det extra när man får sånt här i brevlådan", säger Linköpingsbon Thomas Almqvist.

Foto: Albin Wiman

Linköping2022-06-09 17:00

– Jag vill inte säga vem du ska prata med. Du får skicka ett mejl. 

Kommer någon ansvarig svara på det mejlet då?

– Ja.

Konversationen ovan är ett utdrag från det andra – och än så länge senaste – samtalet Corren har med företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. Under det första samtalet låtsades vi vara en potentiell kund som hade frågor om en faktura vi fått i brevlådan. När vi nu ringer tillbaka till företagets enda telefonnummer och säger att vi är journalister vill kvinnan inte längre svara på några frågor. Hon vill inte heller uppge vem vi ska prata med på företaget. Istället säger hon att hon inte vet vem som är hennes chef.

– Ni får skicka ett mejl, upprepar hon.

undefined
Faktura eller erbjudande? För att få svaret får man läsa det finstilta.

Vi backar bandet några dagar. 

I förra veckan började plötsligt vita fönsterkuvert dimpa ner i många Linköpingsbors brevlådor. Breven, med avsändare Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB, liknar i mångt och mycket en vanlig faktura – betalningstalong i nederkant och information om att sista acceptansdatum är den sista juni. De Linköpingsbor som läst innehållet i brevet lite mer noggrannt har dock upptäckt att det inte alls rör sig om en vanlig faktura – utan om ett "erbjudande" om att tvätta gravstenar:

"Vi tar hand om graven! Snart är säsongen här och för att hålla gravstenen fin beställer ni tvätt av gravsten genom denna avi", står det att läsa i brevet. Högst upp i ena hörnet står också, med små bokstäver: "Detta erbjudande skickas till dig som vill att vi tar hand om graven. Om betalning inte sker så upphör erbjudandet. Påminnelse och inkassokrav kommer inte att skickas ut."

I breven, som har skickats till en stor mängd personer som är gravrättsinnehavare till avlidna anhöriga, går att läsa gravnummer, begravningsplats och vem den avlidne personen i fråga är. 

Corren har varit i kontakt med flera personer som har mottagit brev från företaget. En av dem är Thomas Almqvist i Ullstämma.

– Fakturan var väldigt lik den som jag betalar varje år för att griftegården ska sköta mina föräldrars grav. Beloppet var ungefär samma. Först tänkte jag att det var en påminnelse, men jag visste ju samtidigt att jag redan har betalat, säger han.

undefined
"Vi har en vän som avled nyligen, då känns det extra när man får sånt här i brevlådan", säger Linköpingsbon Thomas Almqvist.

När han och hustrun Annica Blom Almqvist granskade den finstilta texten noggrannare förstod de att det inte var något de behövde betala.

– Jag började googla och förstod snart att det här varit ett suspekt företag. Men det är väldigt lätt att äldre människor inte riktigt uppfattar att det är ett "erbjudande", och betalar i tron att det är en riktig faktura, säger Annica.

För Thomas och Annica innebar brevet också att andra känslor än ilska revs upp.

– Vi har en vän som avled nyligen, då känns det extra när man får sånt här i brevlådan.

undefined
Thomas Almqvist är en av många Linköpingsbor som fått erbjudande om att få anhörigas grav tvättad. Han är arg och irriterad över att erbjudandet ser ut som en faktura.

Sören Tärning och hans fru bor i Johannelund. De har båda anhöriga som ligger begravda på griftegården i Lilla Aska strax utanför Linköping. Också de förstod att det var något som inte stämde när de fick hem fakturor för gravtvätt i slutet på förra veckan.

– Två av min frus anhöriga ligger vid en och samma markeringssten i asklunden i Lilla aska. Hon fick två fakturor skickade till sig – trots att det alltså är samma sten det handlar om, säger han och fortsätter:

– Det är riktigt fult att utnyttja personer på det här sättet, det är så lätt att bli lurad. Det räcker ju med att tio procent går på den här bluffen så tjänar de ju mycket pengar.

Hos Svenska kyrkan i Linköping har telefonen gått varm sedan breven om gravtvätt började skickas ut till invånarna i området. Förvaltningschefen Karolina Einehag och administratören Lena Rundström berättar att man fått många frågor från personer som har anhöriga begravda i Lilla Aska och på centrala griftegården.

– Det är åtminstone ett 50-tal samtal sedan i slutet på förra veckan, säger Lena Rundström.

Karolina Einehag fyller i:

– Det är många som har varit oroliga. Flera har undrat om vi har lämnat ut uppgifter om gravplatser till det här företaget, vilket vi inte har. Det är bra att många verkar reagera kraftigt på de här breven. Det här är ju tjänster som man inte behöver låta ett företag hantera, det görs ju redan via kyrkan i de flesta fall. Jag vet inte heller huruvida företaget faktiskt skulle göra något alls om man nu betalade den där fakturan.

Flera av personerna som har hört av sig till Svenska kyrkan har dessutom inte en regelrätt gravsten till sin anhörig, utan personen är begravd vid en askgravlund.

– Då finns det ju inte ens en gravsten att tvätta, säger Lena Rundström.

I det första samtal som Corren har med företagets kundtjänst upprepar man det som står i den finstilta texten i brevet, att det hela rör sig om ett erbjudande – inte en faktura som måste betalas. Vi, som utger oss för att vara en potentiell kund, undrar om den här typen av tjänst inte redan ingår i avtalet med kyrkan och får till svar att så kan vara fallet.

I det mejl vi skickar till företaget skriver vi att vi är journalister som vill ställa frågor om verksamheten. Efter ett dygn får vi svar:

"Vi arbetar på för fullt nu under högsäsongen och har inte riktigt någon du kan få prata med".

Företaget uppger vidare att vi kan mejla frågor och att någon ansvarig kommer svara i mån av tid. På torsdagseftermiddagen får vi svar. Men inte på våra frågor, utan endast information om vad tjänsten kostar samt en önskan om att vi ska bli kunder.

 Någon ansvarig syns fortfarande inte till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!