Svante Krook drömde om att bli rörmokare. Under gymnasiet studerade han till yrket men möttes av en tuff arbetsmarknad efter studenten. Mitt i pandemin anställde företag endast de som redan hade lång erfarenhet inom branchen. Efter många avslag fick Svante tänka om. Han flyttade upp till Eksjö från Månsatorp i Skåne och besökte alla möjliga arbetsplatser i hopp om att få jobb. Fem nej senare klev han in genom skjutdörrarna på Jysk. Chefen gillade hans energi och anställde honom, trots att det redan fanns full personalstyrka.
– Chefen såg att jag hade en säljare inom mig, säger 21-åringen när han sitter på sitt kontor med utsikt över byggmaskinerna på Djurgården.
Efter Eksjö gick flyttlasset till Åtvidaberg där han blev biträdande butikschef. Det var då han insåg att han ville göra karriär inom den danska heminredningskedjan. Nu har han hittat till Linköping och han stormtrivs på sin arbetsplats. Nu utbildar han sig till butikschef, men hoppas på att gå ännu längre.
– Med motivation är allt möjligt.
Svante Krooks engagemang och kärlek för sin arbetsplats märks tydligt. För ett tag sedan började han spela in egna videor om ledarskap och säljtekniker för att peppa sina kollegor. Han menar att det är avgörande att ta för sig och vara närvarande. Vare sig det gäller när man söker jobb eller marknadsför sitt företag.
– Syns du inte finns du inte.
När företaget letade efter någon anställd som kunde fronta en ny kampanjvideo, som skulle visas i alla 48 länder som företaget finns i, blev den ambitiösa killen i Linköping intressant. När alla kandidater gåtts igenom föll valet på Svante.
Kampanjvideon speglar en dag i Svantes liv. Den börjar med att han vaknar hemma i lägenheten på Storgatan. Han sätter upp håret, äter sina flingor ståendes och ger sig sedan iväg till jobbet på en skateboard.
– Även om jag inte tar skateboarden till jobbet varje dag. Det blir lite långt.
Sedan illustreras en typisk arbetsdag och samspelet mellan kollegorna innan allt avslutas med en mountainbike-tur i skogen. Totalt tog videon, som är en minut lång, 13 timmar att spela in.
Videon, som Svante själv var med och skrev manus till, kan dyka upp på Youtube eller något av Jysks kanaler. Att synas i 48 olika länder är inget som skrämmer Svante. Han är bara exalterad.
Kommer du att synas över hela världen?
– Över hela jyskvärlden ja. Det vill säga främst i Europa.
När han skulle se slutresultatet för första gången lyxade han till det.
– Jag köpte chips och läsk, bänkade jag mig framför skärmen och började titta. Men den tog slut så fort så jag fick spela om flera gånger, säger Svante och skrattar.
Efter butikschefsutbildningen kan han bli distriktchef och därmed ha ansvar för 10 butiker runtom i Östergötland. Men han har även andra mål, som att värva sin medarbetare till att gå den grundutbildning i ledarskap han själv gick som sitt första steg i karriären.
Runt hörnet av Jyskbutiken i Djurgården byggs just nu 3 000 bostäder som kommer stå klara om några år. De nya bostäderna kommer vara extra positivt för butiken tror Svante.
Fler handlar via internet, utgör det ett hot mot den fysiska butiken?
– Nej, vi kan ha en ökad internethandel samtidigt som vi utökar varuhusen. Det är viktigt att vi träffar våra kunder.