Linköpingsbolaget i jätteaffär med BMW

Linköpingsbolaget Arriver har tagit hem sin största affär någonsin. Det är biljätten BMW som tecknat avtal och nu siktar Arriver på att nyanställa cirka 100 medarbetare i Linköping.

Salah Hadi med en av företagets utvecklingsbilar.

Salah Hadi med en av företagets utvecklingsbilar.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2021-11-26 19:00

– Det här är det största som hänt oss och jag är väldigt stolt över vårt team som gjort det möjligt, jublar Salah Hadi, utvecklingschef på Arrivers Linköpingskontor.

Arriver är ett relativt nybildat dotterbolag till mer välkända Veoneer. Tillsammans har Veoneer och Arriver cirka 650 anställda på kontoret i Mjärdevi, ungefär jämnt fördelade mellan bolagen.

Veoneer har länge varit bland de ledande i världen på säkerhetssystem i bilar, det som varnar för om du vinglar när du kör och som möjliggör bland annat adaptiv farthållning. Bolagets system sitter idag i några av de största bilmärkena i världen, som Volvo, Mercedes och Polestar.

Avtalet med BMW om nästa generation av systemet är företagets största mjukvaruaffär någonsin. 

Kommer ni att behöva nyanställa här i Linköping?

– Ja, affären innebär många nya delar för oss. Förutom utvecklingsarbete också mycket direktkontakt med BMW. Så vi behöver anställa ytterligare 100 personer här i Linköping. Kan vi inte få dem hit så får vi försöka hitta dem någon annanstans.

När behöver ni anställda dessa?

– I morgon. Skämt åsido, men vi hoppas på en tredjedel i alla fall första halvåret 2022. Har vi två tredjedelar här innan nästa års slut så är vi nöjda. Resten får vi i så fall ta tidigt 2023, säger Salah Hadi.

Varför tror du att just ni fick BMW-affären?

– Det här arbetet har pågått i Linköping i över 20 år, sedan vår nuvarande koncernchef Jan Carlsson startade siten i Linköping. Så vi har en väldigt trovärdig historik och vår produkt fungerar bra över hela världen. Det är viktigt för oss.

undefined
Salah Hadi tog med Correns team på en rundtur i en av utvecklingsbilarna där bolagets utvecklare testar säkerhetssystemet, som visas på skärmarna på instrumentpanelen.

Vilka är de största nyheterna i den nya versionen av systemet, det som BMW har köpt?

– Att det har 360 graders täckning runt hela bilen, med en kamera framåt och ytterligare fyra kameror runt bilen. Det gör att systemet upptäcker fotgängare, cyklister, bilar, trafikskyltar och vägbanans gränser runt hela bilen.

När kommer tekniken sitta i BMW-bilar?

– 2025 har vi sagt.     

Varför har Veoneer brutit loss mjukvaruutvecklingen i ett eget bolag (Arriver)?

– För att anpassa bolaget till hur bilindustrin upphandlar olika delar i produkten. Bilindustrin upphandlar numer direkt med teknikbolagen, stora som små, för att få dem nära sig. Ju närmare samarbete de har med teknikbolagen, desto starkare blir deras produkt. Veoneer är fortfarande en systemintegratör, som ser till så att alla delar sätts ihop, och bolaget har fortfarande radar- och kameratillverkning.

undefined
Salah Hadi med en av företagets utvecklingsbilar.

Kan det bli så att BMW även köper hårdvara av Veoneer?

– De tittar på alla komponenter, och upphandlar dem, men det vet vi inte idag. De började med mjukvaran.

Är det troligt att BMW-affären kommer att följas av att fler stora bilmärken köper ert system?

– Ja. Att vi får BMW som kund höjer vårt systems trovärdighet avsevärt.

Salah Hadi berättar att bolagets mjukvaruutveckling har hållit normalt tempo trots coronapandemin, tack vare att personalen kunnat arbeta på distans.

Till sist: När tror du att bilar kan köras i stadstrafik utan att föraren håller i ratten?

– Det är svårt att överblicka. Vi förordar collaborative driving, i stället för automatic driving. Det betyder att föraren och bilen samarbetar och avlastar varandra. Jag tror mer på den lösningen idag, än att bilen ska göra allt själv, säger Salah Hadi.

undefined
Salah Hadi med en av företagets utvecklare Marcus Dekker som testar tekniken i dagsljus.
Arriver

Arriver har ungefär 800 anställda i Sverige, Tyskland, USA, Rumänien och Kina. Nästan hälften av dem finns på kontoret i Mjärdevi, Linköping där Arriver och moderbolaget Veoneer har cirka 700 anställda tillsammans.

Bolaget utvecklar mjukvaran till säkerhetssystem i bilar. Volvo, Mercedes och BMW tillhör de bilmärken som använder företagets teknik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!