Det kommunala bolaget Tekniska verken har sponsrat IFK Norrköping sedan år 2002. Avtalet ligger hos det kritiserade dotterbolaget Stadspartner, som från och med i sommar byter ägare till Pema arbetskraft i Norrköping.
Sponsorpengen har de senaste åren varit relativt blygsam, men år 2011 ökade insatserna dramatiskt. IFK Norrköping gick återigen upp i allsvenskan och Tekniska verkens nye vd Anders Jonsson gjorde sitt första helår som koncernchef.
Sponsrar regionenEnligt bolagets policy ska sponsring ske där verksamheten bedrivs, men även i regionen och i sällsynta fall till och med i riket. "Sponsring är inte välgörenhet och gåvor", står det klart och tydligt i policyn. Tekniska verkens finans- och ekonomidirektör Peter Forssman tycker att begreppet sponsring är missvisande.
- I de allra flesta fallen handlar det om ren och skär avgift för reklamplats. Vi är ett affärsdrivande bolag så för oss måste det vara affärsnytta i det, säger han.
Mest till LHCLHC är den klubb som får mest sponsorpengar av Tekniska verken. På tredje plats, efter IFK Norrköping, kommer Åtvidaberg FF med 121 000 kronor enligt årets avtal.
Det damallsvenska LFC får inte bara mindre pengar än herrlagen, de får dessutom utföra fler aktiviteter. För Linköpingsdamerna ingår till exempel två spelaraktiviteter med så kallad "speedshooting" under 2012. Något som inte är aktuellt för herrarna i Åtvidaberg och Norrköping.
Någon generell policy för sponsring finns inte i Linköpings kommun. I stället är det upp till varje kommunägt bolag att sätta sina egna riktlinjer.
Jämställdhet saknasI Tekniska verkens sponsringspolicy finns ordet jämställdhet inte med. Däremot förekommer ord som "good will", "ökad försäljning" och "kommersiellt samarbete".
Enligt Linköpings personalpolitiska program ska ett aktivt jämställdhetsarbete genomsyra hela kommunens verksamhet. Där talas också om likabehandling och nolltolerans mot diskriminering av alla slag. Men inte heller i bolagens ägardirektiv går ordet jämställdhet att hitta.