Linköpingsbo fick rätt mot Lufthansa efter fyra år

Efter fyra års processande i domstolar har en Linköpingsbo fått rätt mot Lufthansa. Det tyska flygbolaget har dömts att betala drygt 10 000 kronor i ersättning för ett inställt flyg.

Det tyska flygbolaget Lufthansa har tvingats betala drygt 10 000 kronor till en Linköpingsbo.

Det tyska flygbolaget Lufthansa har tvingats betala drygt 10 000 kronor till en Linköpingsbo.

Foto: Matthias Schrader

Linköping2022-07-25 11:29

Linköpingsbon köpte flygbiljetter från Lufthansa för en resa tur och retur mellan Norrköping och Belgrad, med mellanlandning i München. 

Resan skulle göras under sommaren 2018. När flyget mellan Norrköping och München ställdes in erbjöd sig Lufthansa att betala tillbaka biljettavgifterna med 2 773 kronor. Linköpingsbon köpte istället biljetter från KLM för 6 756 kronor och ansåg att Lufthansa skulle betala hela mellanskillnaden. Detta gick dock inte det tyska flygbolaget med på. 

I juli 2019 dömde Norrköpings tingsrätt till Lufthansas fördel. Linköpingsbon överklagade beslutet till Göta hovrätt – som inte meddelade prövningstillstånd. Linköpingsbon valde då att vände sig till Högsta domstolen, HD, som ansåg att det fanns synnerliga skäl att pröva Linköpingsbons överklagande. 

Målet gick tillbaka till Norrköpings tingsrätt – som ännu en gång dömde till Lufthansas fördel. Ärendet drevs vidare till Göta hovrätt som i våras kom med en dom som nu har vunnit laga kraft. Hovrätten dömer till Linköpingsbons fördel och skriver bland annat i domen att Lufthansa inte erbjöd mannen ett likvärdigt ombokningsalternativ. "Lufthansa har därmed inte uppfyllt sin skyldighet att erbjuda ombokning utan har i stället ensidigt beslutat om återbetalning", skriver domstolen. 

Linköpingsbon har inte velat kommentera domen, men uppger att Lufthansa nu har betalat honom. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!