Det är i efterspelet till en konkurs som Linköpingsbon anklagas för att utnyttja situationen. Han skickar räkningar som ser ut att komma från det konkursade Sveanor/Telekraft i Karlstad – men på inbetalningskortet står bankgironumret till Andreas Karlssons bolag Finansgruppen NOB AB.
Konsumentverkat uppmanar alla kunder att inte betala och kallar det för bluffakturor. Detta upprör Andreas Karlsson. När Corren ringer honom denna gång vill han inte prata utan ber att få svara via mejl.
Men vi börjar med en tillbakablick. Andreas Karlsson har via sitt bolag tillgång till det fasta telenätet. Han låter sedan underentreprenörer med egna företag sälja telefonabonnemang och nyttja hans ingång i telenätet. Samtliga dessa anklagas för tvivelaktiga säljmetoder, ofta riktade mot äldre. De flesta av dessa underentreprenörer kontrolleras dessutom av Andreas Karlsson.
Flyttade kunder
Det finns ett par undantag, ett av dessa är Thommy Viklander som drivit Sveanor/Telekraft i Karlstad. För att Andreas Karlsson ska kunna ha viss kontroll även över honom sker all fakturering via Karlssons bolag.
Men i somras, strax innan Sveanor sattes i konkurs, flyttade Thommy Viklander delar av sin kundstock till en annan operatör. Detta anser Andreas Karlsson vara ett avtalsbrott och han tycker sig därför ha rätt att fakturera kunderna för juni månad.
Så här skriver han i mejlet till Corren:
" Telekraft/Sveanor AB har varit whitelabel-kund hos Finansgruppen NOB AB, fram till Sveanors konkursutbrott. Enligt avtal mellan Sveanor AB (härefter Telekraft) och Finansgruppen NOB AB har Telekraft under juni olovligen flyttat ett stort antal kunder och därmed begått allvarliga avtalsbrott. Kunderna har varit aktiva och ringt under Telekrafts nät under juni och därmed fakturerats för nyttjade tjänster, precis som tidigare".
Tagit alla intäkter
Sveanors tidigare ägare Thommy Viklander håller inte alls med om denna beskrivning. Han har polisanmält händelsen och konstaterar i anmälan att samarbetet med den tidigare partnern slutade fungera den 9 juni. Under hela sommaren har därmed Andreas Karlssons bolag tagit hand om alla intäkter från kunderna.
Att Konsumentverket lagt ut varningen beror på att de fått klagomål från kunder som fått fakturor från två håll. Kunderna har haft svårt att veta vilken de ska betala – om de över huvud taget ska betala.
– Det här är ett råd till dem som fått fakturor, men konsumenten måste själva ta reda på vem de är de ska betala till. Vissa har fått sina abonnemang flyttade, sen är det vissa som inte alls ingått något avtal och de ska ju så klart bestrida och inte betala alls, säger Anna Lindström jurist på Konsumentverket.
FOTNOT: Finansgruppen NOB AB, hette tidigare Principgruppen och före det Rifus.