Det nya namnet ersätter det ursprungliga varumärket som var starkt kopplat till drönarverksamheten. Bolaget påpekar i en kommentar att man inte längre tillverkar och säljer kamerahelikoptrar, med anledning av att bolaget på senare år byggt sin positionering kring räls-, kran- och vajerburen kamerastabilisering under produktnamnet Newton.
Bolaget bedömer att Newtonprodukten har fått ett sådant genomslag att den har potential att bära hela verksamheten. Samtidigt har drönarbranschen blivit kraftigt konkurrensutsatt. Så här sa vd:n Robin Kahlbom i en tidigare intervju:
– Hela branschen har sett den här konkurrensen de senast åren. Det finns ett antal större drönartillverkare runtom i världen. De här mindre drönarprodukterna blev allt bättre i bildkvalitet. Det segment som vi riktade in oss mot fick konkurrens av mindre drönare som var billigare.
Det var i slutet av februari som bolaget annonserade att man avslutat drönarverksamheten helt till förmån för kamerastabilisering.
– Genom utfasning av Intuitive aerial och en entydig marknadsföringsstrategi koncentrerad mot Newton nordic har vi möjlighet att renodla vår kommunikation och skapa bättre förutsättningar för framtida tillväxt”, säger Robin Kahlbom i en kommentar.
Det föreslagna namnbytet är villkorat av godkännande av aktieägarna vid årsstämman som planeras till den 28 maj.