Under namnet Cykellänken satsar Linköpings kommun på bredare och snabbare cykelvägar. Förhoppningen är att alltfler ska ställa bilen och i stället välja cykeln som fortskaffningsmedel.
De första cykellänkarna byggdes från Ryd och Skäggetorp till innerstaden. Ytterligare en, från Hjulsbro, är delvis klar – just nu byggs etappen från Uvebergsvägen till Risbrinksgatan i Hejdegården.
På fredagen slutbesiktades och öppnades den så kallade Tvärlänken, som går längs med Ålerydsvägen. Projektledaren Erik Bjäresten var nöjd med vad han såg.
– Entreprenörerna har gjort det här jättebra. Nu återstår bara lite hänvisningsskyltar och färgmarkeringar, sådant som vi på kommunen gör själva, berättar Erik.
Tvärlänken är tänkt att binda samman stadens södra delar med Djurgården, Mjärdevi, universitetet och Vallastaden. Cykelvägen går mellan Ålerydsrondellen och Haningeleden.
– Tanken är att vi ska fortsätta genom Tinnerö. Då blir det kanske inte samma standard och belysning som här. Tinnerö är ju naturreservat och det finns mycket att ta hänsyn till.
Budgeten för gång- och cykelvägen vid Ålerydsvägen låg på 28 miljoner kronor, varav staten bidrar med knappt hälften.
– Vi höll budgeten. Det blev till och med någon miljon billigare, säger Erik Bjäresten.
27 miljoner innebär ändå nästan 16 000 kronor per meter. Är inte det mycket för en cykelväg?
– Här har vi också byggt tre stålbroar, och det är dyrt. Dessutom är cykellänken fem meter bred – vanliga cykelvägar brukar vara tre.